هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

قصه ناو غرق‌شده نیروی دریایی در «کهنمویی ساعت هفتصد و بیست»
قصه ناو غرق‌شده نیروی دریایی در «کهنمویی ساعت هفتصد و بیست»
27 خرداد 1396 9:27 ق.ظ
 جشنواره تلویزیونی مستند شنبه 27 خرداد ساعت 19 مستندهای «کهنویی ساعت هفتصد و بیست» و ««زباله، فرصت یا تهدید» را روی آنتن می‌برد.
مستند نیمه بلند «کهنمویی ساعت هفتصد و بیست»، سرگذشت یکی از ناوهای جنگی نیروی دریایی  به همین نام را روایت می‌کند. کارگردان این مستند نیمه بلند بابیان این مطلب گفت: سال 1360 ناو جنگی «کهنمویی» متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران  برای محافظت از  خاک ایران به جزیره خارک اعزام می‌شود و هرگز برنمی‌گردد؛  این ناو یک بازمانده دارد که در مستند «کهنمویی ساعت هفتصد وبیست» درباره غرق شدنش صحبت خواهد کرد.
نصیر درویشوند افزود: پیش‌ازاین هیچ‌گونه سند و تصویری درباره این ناو جنگی ثبت‌نشده بود، حتی کارمندان نیروی دریایی هم اطلاعات دقیقی از آن نداشتند، همین مسئله انگیزه من برای ساخت این مستند شد.
وی گفت: تلاش کردم که در این اثر کوتاه تعلق افرادی که  بر روی ناوهای جنگی کار می‌کردند و  احساس افراد نسبت به غرق شدن همرزمانشان در اعماق خلیج‌فارس را نشان بدهم.
درویشوند درباره  نام این مستند نیز گفت: «کهنمویی» نام یکی از افسران ناوهای جنگی ایران در جنگ جهانی دوم است که در جنگ با انگلیس شهید می‌شود، نیروی دریایی بعدها نام این افسر را روی ناو جنگی خود می‌گذارد،  ناوی که در اثر دست‌درازی عراق به سرزمین ایران  غرق می‌شود و  افرادی در آن شهید می‌شوند و حتی اجسادشان پیدا نمی‌شود. من هم همین نام را برای مستندم انتخاب کردم.
«کهنمویی ساعت هفتصد و بیست» در انجمن سینمای جوان تهیه‌شده و شنبه روی آنتن شبکه مستند می‌رود.
زباله، گریبانگیر مازندران به‌ظاهر سبز
مستند «زباله، فرصت یا تهدید» به کارگردانی هادی محمدی درواری و تهیه‌کنندگی سودابه علیزاده نیز رویکردی محیط زیستی دارد.این مستند در شهرستان‌های استان مازندران ضبط‌شده و به موضوع اهمیت بازیافت زباله می‌پردازد.
در خلاصه «زباله، فرصت یا تهدید» آمده است: در دنیا زباله یا طلای سیاه به‌عنوان فرصت جدی چه در ضمینه درآمدزایی و چه اشتغال و در کنار آن حفظ محیط‌زیست نگریسته می‌شود، ولی در ایران و مازندران ظاهراً سبز، این دمل چرکین بیداد می‌کند و  به‌عنوان یک تهدید جدی  برای محیط‌زیست و مردم به شمار می‌رود…
نخستین جشنواره تلویزیونی مستند از 23 فروردین در شبکه مستند آغاز شده است، فصل اول این جشنواره روزهای زوج از ساعت 19 تا 20 روی آنتن می‌رود و برگزیدگانش را مردم و کارشناسان انتخاب می‌کنند.
  داوری بخش مردمی این جشنواره از طریق سایتfestdoctv.com، کانال اینستاگرام@festdoctv و سامانه پیامکی جشنواره به شماره 3000081 انجام می‌شود و بینندگان تا 48 ساعت پس از پخش اثر مهلت دارند، به مستند رأی بدهند.
 
 
 
 
 

بدون دیدگاه