هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

دنیایِ نمورِ محقرِ بی بی
دنیایِ نمورِ محقرِ بی بی
03 آبان 1396 9:06 ق.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، ربابه روحی کارگردان مستند کوتاه «بی بی» که در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند پذیرفته شده است، در باره ساخت این مستند گفت: در یکی از روستاهای اطراف اردبیل به صورت اتفاقی به قصه ای برخوردیم که به نظر می رسید توانایی تبدیل شدن به یک فیلم را دارد. داستان از این قرار بود که پیرزنی در این روستا زندگی می کرد که هم معلول و هم بی سرپرست بود و از همه عجیب تر این که این پیرزن شناسنامه نداشت.

روحی درباره سوژه مستندش گفت: بعد از مدتی فهمیدم که این پیرزن تمام طول عمر خود را در اتاقی به تنهایی گذرانده است. او هنوز آرزوها و رویاهای دست نیافته ای دارد که ما در مستند «بی بی» آن ها را تا حدی بازسازی کرده ایم. «بی بی» حتی سال هاست که به دلیل معلولیت و تنهایی و فقر نتوانسته است بر سر مزار عزیزانش برود.

روحی اضافه کرد: شناسنامه «بی بی» در کودکی گمشده است و او سال هاست که حتی سن خود را نمی داند و هیچ گونه مدارک هویتی ندارد. با پیگیری هایی که انجام دادیم فهمیدیم که به دلایل نامعلوم، شناسنامه او با عنوان فوتی باطل شده است. «بی بی» حتی در این سال ها یک ویلچر هم نداشته تا بتواند با آن بیرون از خانه تردد کند. در اصل همه ی دنیای «بی بی» همین اتاق محقر است که ارثیه پدری اوست.

کارگردان مستند کوتاه «بی بی» در مورد تاثیر این مستند بر زندگی سوژه ی آن گفت: بعد از تولید مستند «بی بی» و آماده شدن فیلم، با همکاری و کمک برخی خیرین توانستیم برای بی بی یک ویلچر تهیه کنیم تا حداقل بتواند بر سر مزار عزیزان خود برود. در کنار آن، پیگیری هایی انجام شد و بالاخره سوژه مستند ما در سن هشتاد و هفت سالگی بار دیگر صاحب شناسنامه شد.

مستند کوتاه «بی بی» که به کارگردانی ربابه روحی تهیه شده، با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ سوم آبان ساعت 20 در قالب برنامه جشنواره تلویزیونی مستند روی آنتن شبکه مستند رفته است.

بدون دیدگاه