هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری، ویژه فلسطین

روایت امید به آینده در مستند «پا به توپ»
روایت امید به آینده در مستند «پا به توپ»
29 آبان 1403 7:48 ب.ظ

کارگردان فیلم مستند «پا به توپ» گفت: مفهوم اصلی فیلم مستند من، «امید و ادامه دادن» است؛ آنها به تلاش خود ادامه می‌دهند و به آینده امید دارند.  

فیلم مستند «پا به توپ» به کارگردانی امیرحسین اسیوند در هشتمین جشنواره‌ی تلویزیونی مستند حضور دارد و از شبکه‌ی مستند پخش می‌شود. 

اسیوند درباره‌ی سوژه‌ی این فیلم مستند گفت: علی و ابوالفضل دو برادر نوجوان روستایی هستند که در یکی از روستا‌های منطقه‌ی بازفت استان چهارمحال و بختیاری زندگی می‌کنند. آنها استعداد فوق‌العاده‌ای در فوتبال دارند و در فیلم، تلاش‌شان برای فوتبالیست‌شدن و رسیدن به آرزویشان که راهیابی به مدرسه‌ی فوتبال حرفه‌ای است، به نمایش درآمده است. 
وی اضافه کرد: روستای تبرک سفلی که محل زندگی این دو برادر است، از امکانات بسیار حداقلی برخوردار است و این بچه‌ها مسیر بسیار سختی را برای رسیدن به آرزویشان در پیش دارند. البته باید اشاره کنم که علیرغم امکانات حداقلی در این منطقه، استعداد‌های ورزشی بسیار زیادی در آنجا زندگی می‌کنند. باید تاکید کنم که مفهوم اصلی فیلم مستند من، «امید و ادامه دادن» است؛ آنها به تلاش خود ادامه می‌دهند و به آینده امید دارند. 

او درباره‌ی شیوه‌ی آشنایی خود با این دو برادر فوتبالیست گفت: ۶ سال پیش بود که با این دو برادر آشنا شدم؛ زمانی که فیلم مستند «مرده پیچ» را در همین روستا فیلمبرداری می‌کردم. آنها را همان زمان دیدم در حالی که سن و سال بسیار کمی داشتند. خاطرم هست سکانسی را در مدرسه ضبط می‌کردیم و همانجا متوجه استعداد بسیار خوب این ۲ نوجوان در ورزش فوتبال شدم. در نهایت سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتم مستندی را از این دو برادر بسازم. علاوه بر این، خود من اهل استان چهارمحال و بختیاری و روستای چم عالی هستم و شناخت خوبی از آن مناطق و زیست بوم شهر دارم. این شناخت مرا در ساخت فیلم بسیار یاری کرد.

این فیلمساز مستند درباره‌ی گونه‌ی این اثر توضیح داد: فیلم مستند «پا به توپ» هم یک فیلم ورزشی است و هم یک اثر اجتماعی؛ در این فیلم روی موضوع خانواده تاکید بسیار زیادی داریم و به همین دلیل آن را فیلم مستند ورزشی اجتماعی می‌دانم. 

او درباره‌ی روند تولید فیلم خود گفت: تصویربرداری فیلم مستند «پا به توپ» به صورت مقطعی انجام شد و نزدیک به یکسال طول کشید. سعی کردیم ۴ فصل زندگی این نوجوانان را در لوکیشن‌های مختلف به تصویر بکشیم. بخشی از فیلم در روستای محل زندگی‌اش ضبط شده و بخشی دیگر فیلم، در آکادمی فوتبال‌شان در اصفهان گرفته شده است. 

وی خاطرنشان کرد: این فیلم مستند، با روایت اول شخص از زبان ابوالفضل ساخته شده است. در حقیقت، مخاطب از زاویه‌ی نگاه ابوالفضل وارد قصه شده و با او پیش می‌رود. البته با توجه به تجربیات قبلی‌ام در عرصه فیلمسازی مستند، دوست داشتم چیزی به زندگی آنان اضافه کنم؛ یعنی نمی‌خواستم صرفا یک مستند مشاهده‌گر تولید کنم، بلکه تلاش کردم نگاه خودم را به فیلم اضافه کنم.

این فیلمساز مستند با تاکید بر این که فیلم‌های مستند ورزشی بسیار کمی در ایران ساخته می‌شود، گفت: حقیقت این است که وقتی می‌خواستم این کار را شروع کنم، نگاه چندان ورزشی نداشتم و عمده‌ی توجهم مطعوف به زندگی و امید بود. با این حال خوشحالم که ورزش جذاب فوتبال در فیلم حضور دارد و به نظرم جذابیت روایت فوتبالی توانسته بینندگان را جذب کند. خوشبختانه این مستند در چهاردهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم‌های ورزشی حضور دارد که اتفاق بسیار خوبی است. به نظرم این نوجوانان نیاز به بیشتر دیده شدن دارند و امیدوارم با نمایش بیشتر فیلم، اتفاقات خوبی برای آنان رخ بدهد. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر، وقتی طرحی را پیش سرمایه‌گذاران حوزه‌ی فیلم مستند می‌بریم، بیشتر به دنبال چالش هستند و یکی از اصلی‌ترین سوالات‌شان این است که چالش این سوژه کجاست؟ این اتفاق در حالی است که باید به روایت جذاب فیلم و چگونه روایت کردن هم توجه داشت. فراموش نکنید این شیوه‌ی روایی درست است که به یک فیلم مستند درام می‌دهد. بر همین اساس، حمایت‌های بسیار کمی از ساخت فیلم‌های مستند ورزشی صورت می‌گیرد و شاید دلیل کم ساخته شدن اثر نیز همین است. 

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از:
تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمبردار: امیر اسیوند، دستیار کارگردان: امیر حیدری، دستیار فیلمبردار: مهدی طاهری، صدابردار: سمانه امینی، تحقیق و پژوهش: امیر اسیوند و سمانه امینی، تدوین: امیرحسین شاکری و تصویربردار هوایی: فرشید اسدی و یاسر آقایی. این مستن در حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری تولید شده و محصول مرکز مستند سازمان سینمایی سوره است. 

یک دیدگاه

احمد.ش
چهارشنبه 30 آبان 1403 ساعت 18:44

با احترام.به ته زمینه موسیقی فیلم باید دقت بیشتری شود.چنانچه بچه های مذکور در مناطق چهار محال زندگی می کنند ،حذف موسیقی این سامان از فیلم نوعی بی توجهی به سنن مردمی است.

پاسخ