هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

مرثیه ای برای زنان حلب در مستند «گیسوان حلب» ( کد فیلم: )

منتخب جشنواره مستند | در بخش : | شبکه مستند سیما
سال تولید : 1396
کارگردان : میثم صبوحی
خلاصه :

داستان زندگی سه زن و دختر که در اردوگاه آوارگان در نزدیک شهر حلب زندگی می کنند

زمان رأی گیری :
از شنبه 01 اردیبهشت 1403 - ساعت 07:00
تا : شنبه 01 اردیبهشت 1403 - ساعت 07:00

رای گیری برای این اثر غیرفعال است

توضیحات کامل:

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، میثم صبوحی کارگردان مستند «گیسوان حلب» که در بخش جایزه شهید آوینی شانزدهمین جشنواره حقیقت، نامزد دریافت جایزه شده بود گفت: وقتی در جریان جنگ سوریه، مستندسازان ایرانی توانستند وارد مناطق جنگی شوند من هم برای تولید فیلم به سوریه رفتم. البته رویکرد من در تولید فیلم، ساختن یک فیلم جنگی و عملیاتی نبود؛ بلکه می‌خواستم از حاشیه جنگ و ویرانی شهرهای سوریه مستندی بسازم.

صبوحی اضافه کرد: به طور معمول در جنگ‌ها طیفی که بیشتر از همه آسیب می‌بینند زنان و کودکان هستند. برای پیدا کردن سوژه هم به سراغ همین طیف رفتیم و سوژه‌هایی که پیدا کردیم عمدتا در همین فضا بودند. سوژه اصلی «گیسوان حلب» زن‌ها و دختران آواره هستند. در این فیلم به طور خاص پای صحبت سه نفر از خانم‌های سوری می‌نشینیم که دو نفر از آن‌ها در یک مجموعه‌ای تحت عنوان کارخانه آب کار می‌کنند.

وی افزود: کارخانه آب، یک سیلوی گندم بوده است که در زمان جنگ متروکه شده و الان نیروهای ایرانی آن‌جا را تبدیل به کارخانه‌ای کرده‌اند که خانم‌ها می‌توانند در آن‌جا کار کنند. در این کارخانه همه‌ی کارکنان، خانم هستند و نکته جالب اینجاست که خیلی از آن‌ها همسر یکی از مسلحین هستند و هنوز دارند با دولت سوریه می‌جنگند. آن‌ها در کارخانه کار می‌کنند و در یک اردوگاه در کنار کارخانه زندگی می‌کنند.

صبوحی در مورد شخصیت‌های «گیسوان حلب» توضیح داد: یکی از آن‌ها خانمی است که زندگی خود را از دست داده و دیگری دختری است که در ابتدای نوجوانی خود با موضوع جنگ روبه رو شده، جنگی که برای سن او خیلی زود است. نفر دیگر هم دختری است که علی‌رغم همه مصیبت‌هایی که بر سرش آمده هنوز امیدوار است و آرزوهای زیبایی دارد که می‌خواهد بعد از جنگ به آن برسد.

کارگردان مستند «گیسوان حلب» در پایان گفت: فضای سوریه‌ی درگیر جنگ، پر است از تضادها و تناقض‌ها. این کارخانه، آب معدنی تامین می‌کند که رزمنده‌ها در خطوط نبرد استفاده کنند و این آب معدنی را زنانِ کسانی بسته بندی می‌کنند که دارند با رزمندگان مقاومت می‌جنگند. در حلب کمتر خانواده‌ای وجود دارد که مردی از آن کشته نشده باشد. خانواده‌ها را زن‌ها و بچه‌ها تشکیل می‌دهند و گاهی پیران و معلولان؛ به همین خاطر این کارخانه و اردوگاه، مختص زنان است.

مستند «گیسوان حلب» به کارگردانی میثم صبوحی در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و امشب ساعت 20 در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

برای شرکت در نظرسنجی و شانس برنده شدن کافیست کد فیلم را به همراه امتیاز به شماره ۳۰۰۰۰۸۱ ارسال کنید.

خیلی ضعیف 1
ضعیف 2
متوسط 3
خوب 4
عالی 5

به طور مثال:
در صورتی که از این مستند راضی بودید می توانید 5 را به شماره 3000081 ارسال کنید.

شروع رای گیری: بعد از پخش
مهلت: تا 48 ساعت

یک دیدگاه

عادل پیغمبری
پنج شنبه 12 بهمن 1396 ساعت 0:36

خیلی خشکه نوشته نمیتونه با خواننده به اون صورت ارتباط برقرار کنه

پاسخ