هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

از چند نفر تا میلیون ها نفر در جشنواره تلویزیونی مستند/ گفت و گو با «حجت طاهری»، کارگردان مستند «زندگی در خورموسی»
از چند نفر تا میلیون ها نفر در جشنواره تلویزیونی مستند/ گفت و گو با «حجت طاهری»، کارگردان مستند «زندگی در خورموسی»
14 آبان 1397 1:39 ب.ظ
کارگردان مستند «زندگی در خور موسی» که در بخش آثار نیمه‌بلند جشنواره تلویزیونی مستند برگزیده شده، معتقد است: نمایش فیلم‌های مستند در تلویزیون می‌تواند تعداد اندک تماشاگران این آثار را از یک جمعیت چند نفره به جمعیت میلیونی برساند.
 حجت طاهری درباره اهمیت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند به سوره سینما گفت: در ایران، سینما رفتن به قشر خاص و نسبتا محدودی خلاصه می شود. در بین علاقه مندان به سینما، تعداد اندکی علاقمند به سینمای هنری و جدی هستند و در بین این تعداد اندک، افراد بسیار محدودتری در جشنواره ها، اکران های پراکنده و در سالن های کوچک بیننده فیلم های مستند می شوند. نمایش فیلم های مستند از تلویزیون می تواند تعداد اندک تماشاگران این سینما را از یک جمعیت چند نفره به جمعیت میلیونی برساند.
 وی ادامه داد: هر چند نمی شود مخاطبان خاص سینمای مستند را با عده ای از مردم که برداشتشان از سینمای مستند، فقط فیلم های حیات وحش و مستندهای تلویزیونی است مقایسه کرد، ولی باید با نمایش گونه های مختلف سینمای مستند، برای آگاهی و ارتقای سطح سلیقه مردم تلاش کرد.
طاهری درباره نمایش فیلم های مستند از تلویزیون برای اولین بار گفت: در سینمای دنیا هم درست یا غلط مرسوم است که فیلم ها به ترتیب خاصی نمایش داده می شوند. بعضی جشنواره های معتبر، اکران نشدن فیلم برای شرکت در جشنواره را ضروری می دانند. و قانونی وجود دارد که بهتر است اولین نمایش هر فیلم، تا حد توان در جشنواره های اسم و رسم دار باشند و برای نمایش خارج از جشنواره هم اولویت اول منتقدان سینما، بعد سینما دوستان و بعد بینندگان دیگر هستند.
وی تاکید کرد: اگر این قواعد بازی که مخصوصا در مورد سینمای داستانی و در بحث فروش بسیار تاثیرگذار است، وجود نداشت، برای صاحبان اثر تفاوت چندانی نداشت که اولین نمایش فیلم آن ها در کجا باشد. البته در مورد سینمای غیر تجاری مستند، اوضاع اینقدر پیچیده نیست. پخش فیلم در تلویزیون با داشتن میلیون ها بیننده مزیت بسیار بزرگ برای سازندگان آن محسوب می شود ولی با شرایط گفته شده، اینکه اولین نمایش فیلم در تلویزیون باشد، چندان برایشان وسوسه کننده نیست.
کارگردان مستند «زندگی در خور موسی» درباره مستندهایی که از تلویزیون پخش می شوند، بیان کرد: متاسفانه هر چند جشنواره تلویزیونی مستند با اندکی اغماض از کنار بعضی خطوط قرمز تلویزیون گذشته است ولی این اندک اغماض، برای حضور حداکثری سینماگران مستند اجتماعی کافی نیست.
وی ادامه داد: اگر به موضوعات متنوع تری پرداخته شود، اگر فیلم ها آیینه واقعی جامعه باشند و اگر فیلمسازان حرفه ای به کار گرفته شوند، وضعیت مستندهای تلویزیون می تواند بهتر از این هم باشد.
 طاهری درباره اهمیت تداوم و برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند گفت: در کنار فیلمسازان بزرگ و فیلم های خوب (و گاهی ارزش جوایز) که به یک جشنواره اعتبار می دهند، استمرار و نظم یک جشنواره هم بسیار مهم است. در حال حاضر قدیمی ترین جشنواره فیلم ایران که تقریبا به صورت منظم هم برگزار می شود تنها به خاطر نداشتن نظم در برگزاری جشنواره، از اعتباری که شایسته آن است محروم است.
وی با بیان اینکه هیچکس به بی نظمی علاقه ای ندارد، گفت: علاوه بر اینکه فیلمسازان مستند ایران به خاطر شرایط مختلف به شرکت در جشنواره ها عادت می کنند. همه می دانند جشنواره فیلم کوتاه تهران، حقیقت و جشنواره فجر در چه تاریخی برگزار می شود. نظم و استمرار در برگزاری یک جشنواره به جز ویژگی های مثبت عملی، ذهنیت مثبتی روی شرکت کنندگان و اقبال آن ها در شرکت در جشنواره دارد. چون آن ها در ذهنشان، نسبت مستقیمی بین نظم و استمرار یک جشنواره با اعتبار آن دارند.

بدون دیدگاه