مشارکت و آرای مردمی، با ارزش ترین اتفاق برای یک فیلمساز است/ گفت و گو با «هادی آفریده»، مستندساز و کارگردان «چنارستان»
یک مستندساز معتقد است که مخاطبان، تاثیر بسیاری بر فیلمسازان و ساختار جشنواره ها دارند و مشارکت مردمی در انتخاب بهترین فیلم، یکی از پراهمیت ترین و با ارزش ترین اتفاقات برای یک فیلمساز است.
هادی آفریده درباره جشنواره مستند تلویزیونی اظهار داشت: مهمترین مسئله این است که جشنواره تلویزیونی، روش مدرنتری برای برگزاری جشنواره نسبت به جشنوارههای کلاسیکی است که شاهد برگزاریشان هستیم. به نظرم از ولخرجی هایی که در چنین جشنواره هایی می شود در مدل تلویزیونی اش جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: زمانی که این جشنواره تلویزیونی بر اساس فیلم های مستند تعریف می شود و از تلویزیون چنین فیلم هایی را نمایش می دهند، باعث می شود تا نظر مخاطب تلویزیونی به سمت مستند جلب شود. مخصوصا برای موضوعاتی که ممکن است در سالن سینما محدودیت جذب تماشاگر داشته باشد.
کارگردان «چنارستان» تاکید کرد: برگزاری جشنواره تلویزیونی کمک می کند تا طیف های مختلفی جذب مستند شوند؛ اما این نکته که فیلمسازان مستقل یا وابسته در این جشنواره شرکت کنند به نظر من مساله مهمی نیست، مساله مهم این است که فیلم های جشنواره در یک استقلال کامل انتخاب شده و نمایش داده شوند، این موضوع بسیار ارزشمندتر است.
وی با تاکید براهمیت تنوع فیلمها در جشنواره گفت: انتخاب مستقل کمک می کند تا فیلم ها با کمترین ممیزی و در قالب موضوعات مختلف دولتی، سیاسی، اجتماعی و… در کنار هم قرار بگیرند. این رنگارنگی است که باعث می شود جشنواره در نظر فیلمسازان و مخاطبان ارزشمند شود.
آفریده درباره بخش مردمی جشنواره مستند نیز اظهار داشت: وقتی پای مردم به میان می آید، فیلمساز احساس بهتری می کند زیرا جایزه گرفتن از مخاطب به معنی این است که آن ها توانسته اند با فیلم ارتباط برقرار کنند. این جایزه که از طرف تماشاگران یک فیلم اهدا می شود که ارزش و اهمیت بسیاری دارد.
وی ادامه داد: این جشنواره با سابقه خوبی که توانسته از خودش به جای بگذارد، باید تلاش کند انتخاب های متنوع تری داشته باشد. گونه های مختلفی از فیلم های مستند را با نگاه های متفاوت به نمایش دربیاید تا به شکل مستقلی درآید.
آفریده درباره تاثیر جشنواره ها بر فیلمسازی عنوان کرد: فکر می کنم با توجه به چهل سال گذشته، اگر بخواهیم سابقه جشنواره ها را بررسی کنیم متوجه می شویم که جشنواره به شکل مقطعی و لحظه ای روی فیلم و فیلمسازی تاثیر می گذارند. جشنواره ها نمی توانند نگاه فیلمسازان را به شکل بنیادین در دراز مدت تغییر دهند بنابراین نباید چنین توقعی از جشنواره تلویزیونی مستند داشته باشیم.
کارگردان «صورت خوانی» تاکید کرد: این مخاطبان هستند که به رشد فیلم ها کمک می کنند و فیلم ها هم مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهند. مخاطبان بهترین داور هستند و روی فیلمساز و ساختار جشنواره ها تاثیر می گذارند.
آفریده با اشاره به اینکه هر جشنواره ای باید تاریخ برگزاری دقیق و مشخصی داشته باشد گفت: جشنواره جهانی فیلم کن در طول برگزاری اش تا به امروز حتی یک روز جا به جایی در تاریخ برگزاری اش نداشته است. بنابراین زمانی که جشنواره ای به تاریخ ثابتی می رسد، اتفاق مهمی برایش رقم می خورد. چون این تاریخ ثابت، عادتی برای برنامه ریزان، فیلمسازان و تماشاگران به وجود می آورد که خودشان را در زمان مشخصی آماده برگزاری جشنواره کنند. این موضوع در جذب مخاطب موثر است و از طرف دیگر فیلمسازان فرصتی پیدا می کنند تا فیلم هایشان را به موقع به جشنواره برسانند.
بدون دیدگاه