هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

«تابستان خنک» با ایل شاهسون در جشنواره تلویزیونی مستند
«تابستان خنک» با ایل شاهسون در جشنواره تلویزیونی مستند
24 تیر 1396 3:48 ب.ظ
 
مستند «تابستان خنک» با نگاهی تحقیقی و تاریخی به ییلاق رجعین (بزرگترین ییلاق استان زنجان)ومعرفی خصوصیات اجتماعی ایل شاهسون امشب 24 تیر ساعت 19 از جشنواره تلویزیونی مستند پخش می شود.
این مستند شامل آداب‌ورسوم، نحوه زندگی در ییلاق، دامداری، مسکن، پوشاک، صنایع‌دستی است.
اسماعیل کرمی کارگردان این مستند بابیان اینکه شاهسَوَن (به لهجه ترکی اِلسَوَنی: شَسَوَن یا شَهسَوَن)، نام تعدادی گروه ایلی از مردم آذربایجان است، افزود: این گروه شامل افرادی است که در شمال غرب ایران به‌ویژه دشت مغان و اردبیل و نواحی خرقان و خمسه، واقع در میانه زنجان و تهران سکونت دارند.
وی درباره ایل شاهسون گفت: باوجود اسناد نسبتاً فراوانی که درباره تاریخ شاهسون‌ها وجود دارد، منشأ پیدایش این ایل نوز در پرده‌ای از ابهام است، اما گمان می‌رود شاهسونها مجموعه‌ای از گروه‌های قبایلی باشند که حدوداً بین قرن شانزدهم و هیجدهم به‌صورت اتحادیه‌ای گردهم آمدند.
این مستندساز بابیان اینکه شاهسون‌ها مهاجرت اجدادشان را از آناتولی ترکیه تائید کرده‌اند، افزود: مطابق نظریه‌های رایج، شاهسون‌ها در زمان صفویه در مغان به سر می‌برده‌اند؛ درباره بومی بودن و یا مهاجر بودنشان و در صورت پذیرش مهاجرت، بر سر زمان مهاجرت اختلاف دیدگاه وجود دارد، ولی آنچه مسلم است برخی از طوایف شاهسون در داخل ایران به دلایل سیاسی و نظامی به مناطق دیگر کشور ازجمله ساوه، اراک، ورامین، دشت فارس، خراسان، زنجان و دشت قزوین، دشت موصل (شمال عراق)، حاشیه زاینده‌رود و بغداد … در طول بازه زمانی از صفویه تا پهلوی نقل‌مکان کرده‌اند.
 تهیه‌کننده و کارگردان این مستند اسماعیل کرمی و تصویر اثر نیز به عهده عادل زلفی باهر بوده است.
تحقیق «تابستان خنک» نیز توسط اسماعیل کرمی و لیلا شاهمرادی انجام شده و فریده تقی‌زاده گوینده و علی خادم بهمنیار تدوینگر این مستند هستند.

بدون دیدگاه