هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

از دریدن کودکان روستایی در«گرگینگی» تا «هبوط» در جشنواره تلویزیونی مستند
از دریدن کودکان روستایی در«گرگینگی» تا «هبوط» در جشنواره تلویزیونی مستند
25 مرداد 1396 12:42 ب.ظ

 

مستندهای «گرگینگی» و «هبوط» امشب 25 مرداد ساعت 19 در قالب برنامه «جشنواره تلویزیونی مستند» از شبکه مستند پخش می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، «گرگینگی» به کارگردانی محسن شاهمرادی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر داستان تکان‌دهنده حمله گرگ‌ها و دریدن کودکان در روستایی در زنجان است.

 محسن شاهمرادی درباره ساخت این مستند گفت: با توجه به سابقه رادیویی و تجربه تهیه‌کنندگی، خبر قربانی شدن کودکان درروستایی در زنجان به گوشم رسید، ایده اولیه فیلمی با عنوان «پنجمین نفر» در ذهنم ایجاد شد، چون تا آن روز پنج کودک قربانی شده بودند.

وی افزود: همان موقع برای حل مشکل و گزارش این اتفاق زیست‌محیطی به‌همراه مجوزهای مربوطه و نسخه رادیویی به سازمان محیط‌زیست مراجعه کردم که درنهایت این مراجعه دردی را دوا نکرد و متأسفانه تا پایان فیلم این تعداد قربانیان  به 10 نفر رسید و طبعاً به‌عوض شدن نام فیلم انجامید.

شاهمرادی گفت: فیلم‌برداری این مستند در بازه‌های زمانی مختلف و به‌صورت دوره‌ای انجام شد و کلاً نزدیک به دو سال درگیر این پروژه بودیم.

وی افزود: این مستند با همکاری خوب و حسن نیت اهالی روستا ساخته شد و متأسفانه مسئولان همکاری نداشتند.

 این مستندساز تصریح کرد: در جریان این مستند متوجه شدیم، حیواناتی که به جان کودکان روستایی می‌افتند، گرگ‌های اصیل نیستند و این حیوانات نتیجه جفت‌گیری سگ و گرگ هستند، به‌هرحال به‌عنوان یک فیلم‌ساز با تمام توان و بضاعت تلاش کردم این ماجرای غم‌انگیز را به تصویر بکشم، ماجرایی نیازمند  توجه مسئولان است.

شاهمرادی با تأکید بر نقش رسانه در اطلاع‌رسانی و پیگیری مشکلات گفت: از جشنواره تلویزیونی مستند برای حمایت و پخش این مستند قدردانی می‌کنم،  بالطبع اطلاع‌رسانی درست و مؤثر تلویزیون نگاه مجدد مسئولان با رویکرد حل علمی، قطعی و فوری این مسئله را به دنبال خواهد داشت.

افسانه «هبوط» و ریشه‌های بحران محیط‌زیست

«هبوط»  به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن اولیایی به رابطه انسان و طبیعت، چالش‌های منابع طبیعی و آینده مبهم محیط‌زیست می‌پردازد.

اولیایی سوژه اصلی فیلمش را چالش‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی دانست و افزود: بحث مدیریت آب وآبخیز داری، چرای بی‌رویه دام‌ها، بیابان و بیابان‌زایی و جنگل و .. مسائلی است که در این مستند صرفاً با تصویر و بی نریشن مطرح می‌شود.

اولیایی افزود : این مستند به‌صورت فرمال از قله‌ها شروع می‌شود و به سطوح و بیابان «هبوط» می‌کند تا روند تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی  را نشان بدهد.

کارگردان«هبوط» انگیزه‌اش از ساخت این فیلم را حساس کردن مردم نسبت فجایع محیط زیستی و یادآوری وظایف زیست محیطیشان دانست.

وی افزود: فیلم‌برداری این مستند هشت ماه به طول انجامید و ساخت آن با دشواری‌های بسیاری همراه بود، از کار در سرمای منفی هجده تا گرمای بالای پنجاه درجه ، گرفته تا بالا رفتن از شیب کوه‌ها و فیلم‌برداری در شرایط ناهموار، خصوصاً نداشتم نریشن مشکلاتمان را دوچندان کرد و ما باید  از تصاویر بکر و گویا استفاده می‌کردیم.

اولیایی درباره نام‌گذاری این فیلم  گفت: نام این فیلم از مفهوم فلسفی هبوط، بحثی دینی و آسمانی از نافرمانی انسان و رانده شدنش از بهشت و شاید نافرمانی امروزه ما نسبت به طبیعت و درنهایت رانده شدنمان به‌جایی دیگر گرفته‌شده است.

این مستندساز تصریح کرد: «هبوط» تا امروز  جایزه‌های بسیاری در جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده که از آن‌ها می‌توان به بهترین فیلم طبیعت جشنواره کشور روسیه، بهترین مستند کوتاه و بهترین تصویربرداری در جشنواره پنج قاره ونزولا، بهترین فیلم محیط‌زیست صداوسیمای استان‌ها و .. اشاره کرد.

بدون دیدگاه