هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

«راز سنگ» و «رویایی دارم» در جشنواره  تلویزیونی مستند
«راز سنگ» و «رویایی دارم» در جشنواره تلویزیونی مستند
30 مرداد 1396 2:00 ب.ظ

مستندهای «راز سنگ» و «رویایی دارم » دوشنبه 30 مرداد ساعت 19 در قالب برنامه جشنواره تلویزیونی مستند از این شبکه پخش می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، «راز سنگ » به کارگردانی سامان آریان پور داستان نقش نگارهای یک گورستان قدیمی را روایت می‌کند که حاوی نشانه‌ها و مفهوم هایی از زندگی و آداب و رسوم قوم کٌرد در طول دوره‌های گذشته است.
سامان آریان‌پور درباره این مستند گفت: بکر بودن موضوع، انگیزه ساخت فیلم را در من ایجاد کرد و راز و رمز عموما کشف نشده در این نقش و نگارها سبب نامگذاری این مستند شد.
وی افزود: از نکات جالبی که در تولید این مستند با آن مواجه بودیم، این بود که مردم محلی فکر می‌کردند، درحال کاوش برای پیدا کردن گنج هستیم.
آریان پور افزود: پخش این فیلم در قاب شبکه مستند علاوه بر دیده شدن اثر به شناخت فرهنگ قوم کرد کمک خواهد و شاید با نگاهی مجدد از طرف محققین، باستان شناسان و ..  سبب کشف اسرار و رموز نهفته در دل این سنگ‌ها شود.
داستان دنباله‌دار تبعیض نژادی 
«رویایی دارم » به کارگردانی مشترک سلمان ابوطالبی و داود جلیلی نیز به داستان دنباله‌دار تبعیض نژادی می‌پردازد.
داود جلیلی یکی از کارگردانان «رویایی دارم» درباره این مستند گفت:  با وجود پرداختن دیگر فیلمسازان در ایران و دنیا به مسئله یک قرن نژادپرستی و دنباله‌دار بودن آن در عصر حاضر با مصادیق فراوان و آشکار، من و آقای ابوطالبی کماکان وظیفه ساخت آن را احساس کردیم.
وی درخصوص کارگردانی مشترک فیلم گفت: با آقای ابوطالبی از سال 90 مجموعه مستندهای درباره جنگ تحمیلی شروع کردیم  که با توجه به ساخت 300  قسمتی مجموعه و کار 30 تا 40 فیلم به دغدغه وفهم و زبانی مشترک رسیدیم.
این کارگردان افزود : به علت کثرت موضوع و اتفاقات نژاد پرستانه هر فیلمساز می‌تواند با دستمایه قرار دادن آن، هراز گاهی فیلمی جدید بسازد.
وی ادامه داد: با وجود داستان تکرار شده، فیلم کاملا به روز است و فصل نهایی آن با اتفاقاتی جدید گره خورده‌است.
وی سخنرانی معروف مارتین لوترکینگ با عنوان «رویایی دارم» را علت نامگذاری فیلم عنوان کرد.
جلیلی درباره برگزاری جشنواره تلویزیونی فیلم مستند نیز گفت: پیش از این در بیشمار خودم و آثارم جشنواره‌های خارجی و داخلی شرکت کرده‌ام، اما اولین‌بار است شاهد مکانیزمی هستم که با شهامت از مردم برای داوری کمک می‌گیرد.
وی افزود: پخش فیلم‌ها از شبکه مستند، امکان و شانس دیده شدن برای اقشار مختلف را فراهم می‌کند و این مسئله در مقایسه با جشنواره های مطرح که محدودیت نمایش فقط برای افراد داخل سالن را دارند، از دیگر مزایای جشنواره تلویزیونی مستند است.
برنامه «جشنواره تلویزیونی مستند» دوشنبه 23 مرداد ساعت 19 از شبکه مستند پخش و ساعت 24 و 11:30 روز آینده بازپخش می‌شود.
فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند از 17 تیر در شبکه مستند آغازشده و طی آن ۴۲ اثر در سه بخش فیلم‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
داوری بخش مردمی این جشنواره از طریق سایت festdoctv.com، ربات تلگرام@festdoctv و سامانه پیامکی جشنواره به شماره ۳۰۰۰۰۸۱ انجام می‌شود و بینندگان تا ۴۸ ساعت پس از پخش اثر مهلت‌ دارند، به مستند رأی بدهند.
 
 
 
 

بدون دیدگاه