هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

روایت آدم کشی رژیم آل سعود در «عاشورای منا» / «گوشایش» در جشنواره تلویزیونی مستند
روایت آدم کشی رژیم آل سعود در «عاشورای منا» / «گوشایش» در جشنواره تلویزیونی مستند
04 شهریور 1396 12:16 ب.ظ
مستندهای «عاشورای منا» و «گوشایش» امشب ساعت 20 از جشنواره تلویزیونی مستند پخش می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، «عاشورای منا» تهیه‌شده در خانه مستند انقلاب اسلامی، ساخته حسین سیاف زاده روایتی از آدم کشی رژیم آل سعود است.
این فیلم با پرداختن به پیشینه تشکیل حکومت آل سعود، نقش حمایتی این رژیم در کشتار و افراطی‌گری (حمایت از داعش و بمباران یمن) و حوادث مختلف در سال‌های گذشته که منجر به شهادت حجاج شده است را بررسی خواهد کرد.
«عاشورای من‌ها» در30 دقیقه با نگاهی موشکافانه به حوادث حج سال 94 ازجمله سقوط جرثقیل و حادثه‌ی منا و عدم رسیدگی به‌موقع به آسیب‌زده‌ها که منجر به وقوع یک فاجعه‌ی عظیم انسانی در امن‌ترین سرزمین دنیا شد، می‌پردازد.
۲ مهر ۱۳۹۴ هم‌زمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳»، در منطقهٔ منا شهر مکه، عربستان سعودی ازدحام حجاج باعث کشته شدن دست‌کم دو هزار و 236نفر شد و در این حادثه ۴۶۴ نفر از هم‌وطنان ایرانی نیز جانشان را از دست دادند.
در پی این حادثه، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کردند و به دلیل “استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی” سفر حج برای ایرانیان در سال ۱۳۹۵ لغو شد.
در آستانه فرارسیدن موسم حج در ۱۵ شهریور همان سال آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی با مقصر خواندن حکام سعودی در این فاجعه، از ممانعت مسئولان سعودی در تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بین‌الملل اسلامی برای آشکار شدن زوایای پنهان این فاجعه انتقاد کرد.

«گوشایش»، هنر رو به فراموشی تبریزی‌ها

«گوشایش» به تهیه‌کنندگی شهرام علیزاده و کارگردانی احد خدادادی مستندی است که به یکی از صنایع‌دستی رو به فراموشی استان تبریز با همین نام می‌پردازد.
گوشایش طبقی است که تبریزی‌ها برای سفره عقد با تخم گیاهان و ادویه‌جات تزئین می‌کنند و در باور آن‌ها خوش‌یمن است . این مستندها امشب ساعت 20 از شبکه مستند پخش و ساعت 24 و 11:30 روز آینده بازپخش می‌شود.
فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند از 17 تیر در شبکه مستند آغازشده و طی آن ۴۲ اثر در سه بخش فیلم‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
داوری بخش مردمی این جشنواره از طریق سایت festdoctv.com، ربات تلگرام@festdoctv و سامانه پیامکی جشنواره به شماره ۳۰۰۰۰۸۱ انجام می‌شود و بینندگان تا ۴۸ ساعت پس از پخش اثر مهلت‌دارند، به مستند رأی بدهند.

بدون دیدگاه