هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

«سه پسر، دو دختر»، «کنده دیگر دود نمی‌کند» در جشنواره تلویزیونی مستند
«سه پسر، دو دختر»، «کنده دیگر دود نمی‌کند» در جشنواره تلویزیونی مستند
06 شهریور 1396 1:40 ب.ظ

مستندهای «سه پسر، دو دختر» به کارگردانی مسعود آستانداری و «کنده دیگر دود نمی‌کند» ساخته محمدباقر حنطوش‌زاده دوشنبه 6 شهریور ساعت 20 از جشنواره تلویزیونی مستند پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند،  استانداری کارگردان «سه پسر، دو دختر» درباره این مستند گفت: در رسانه‌های مختلف اخباری درباره «چند قلو زایی» شنیدم و علاقمند شدم مستندی با همین موضوع بسازم،  مدت‌ها تحقیق کردم تا متوجه شدم خانواده‌ای در یکی از بیمارستان‌های استان یزد صاحب فرزند 5 قلو شده‌اند؛ سراغشان رفتم و پس از چند جلسه رضایتشان را گرفتم.

وی با بیان اینکه تصویربرداری این مستند در دو بخش انجام شد و نزدیک به یک سال و نیم طول کشید، افزود: این مستند شرایط زندگی خانواده‌های را نمایش می‌دهد که فرزندان چند قلو دارند و چه از نظر روحی (برای نگهداری فرزندانشان) و چه از نظر مالی شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کنند، بنا براین  مجبورند برای کمک  گرفتن از ارگان‌های مختلف تلاش کنند.

این کارگردان گفت: این فیلم آماری از چندقلوزایی در کشور ارائه داده و  عنوان می‌کند که ارگان‌های مختلفی  به این خانواده‌ها  کمک می‌کنند، اما چون هیچ قانونی برای تحت پوشش بودن این خانواده‌ها وجود ندارد، مشکلات فراوانی به وجود می‌آیند.

استانداری تصریح کرد: در «سه پسر، دو دختر» موضوعی را مطرح کردیم که امیدواریم روزی در خانه ملت  مطرح و بررسی بشود.

حال بد مزارع قلم نی دزفول در «کنده دیگر دود نمی‌کند»

«کنده دیگر دود نمی‌کند» درباره مزارع قلم نی دزفولی است که روزگاری علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای منطقه نیز صادر می‌شد اما امروز حال و روز خوشی ندارد و مزرعه داران مجبور هستند بخش زیادی از  محصولاتشان را آتش بزنند.

حنطوش زاده درباره هدفش از ساخت این مستند گفت: ایده اصلی این مستند مزارع قلم نی هستند که امروز به دلیل مسائلی مثل ورود مدادها و محصولات چینی رو به زوال رفته‌اند .

وی گفت: این مستند علاوه بر نمایش بحران مزرعه داران دزفولی،  نقبی بر مراحل  سخت و طاقت‌فرسای به بار آمدن محصول «قلم‌نی» می‌زند.

این کارگردان افزود: «کنده دیگر دود نمی‌کند» طعنه‌ای هم به  موضوع خوش‌نویسی زده است، متأسفانه درس خوش نویسی در سال‌های گذشته در مدارس کم رنگ شده و همین مسئله سبب شده مزرعه‌داران دزفولی متضرر شوند و  عظیمی از محصولاتشان را به دلیل فروش نرفتن آتش بزنند .

حنطوش‌زاده گفت: در جریان این مستند متوجه شدم مزرعه داران دزفولی که تعدادشان انگشت شمار است،  با یکدیگر آشنایی ندارم، بنا براین پایان این مستند مهمانی‌ای برای  همین مزرعه‌داران است.

فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند از 17 تیر در شبکه مستند آغازشده و طی آن ۴۲ اثر در سه بخش فیلم‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

داوری بخش مردمی این جشنواره از طریق سایتfestdoctv.com، ربات تلگرام@festdoctv و سامانه پیامکی جشنواره به شماره ۳۰۰۰۰۸۱ انجام می‌شود و بینندگان تا ۴۸ ساعت پس از پخش اثر مهلت دارند، به مستند رأی بدهند.

 

 

 

 

بدون دیدگاه