هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

از تلاش برای احیای فرهنگ کهن ایرانی تا افتتاح کافه در 206
از تلاش برای احیای فرهنگ کهن ایرانی تا افتتاح کافه در 206
11 شهریور 1396 11:26 ق.ظ
جشنواره تلویزیونی مستند امشب 11 شهریور ساعت 20 مستندهای «گلین» و «من کارمند نیستم» را روی آنتن شبکه مستند می‌برد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، «گلین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی حیدری به نمادها و نشانه‌هایی می‌پردازد که از بدو پیدایش تمدن تاکنون نقش مهمی در زندگی انسان داشته و دارند،  در این مستند به چرایی و اعتقادات  و نمادهای عروسی ایل قره پاپاق پرداخته می‌شود.
مهدی حیدری درباره این مستند گفت: «گلین» تلاشی برای مستندنگاری فرهنگ‌عامه و احیای آداب‌ورسوم و فرهنگ کهن ایرانی است و می‌کوشد بخشی از آداب‌ورسوم مردم آذربایجان به‌ویژه ایل قره پاپاق را به تصویر بکشد.
وی افزود: به فرهنگ ایران به‌ویژه سمبل‌ها و نمادها علاقه خاصی دارم، وقتی روی این موضوع مطالعه می‌کردم، متوجه شدم آئین ازدواج مردم آذربایجان سرشار از سمبل‌های شیرین و  پرمعناست و تلاش کردم بخشی از این فرهنگ زیبا را به تصویر بکشم.
این کارگردان گفت: جای جای سرزمین پهناور لبریز از آداب‌ورسومی است که متأسفانه رو به فراموشی هستند،  سینه عاشیق‌های آذربایجان سرشار از افسانه‌هایی است که با مرگ آن‌ها فراموش می‌شود، این وظیفه من مستندساز است که سراغ این شخصیت‌ها بروم و این زیبایی‌ها را برای آیندگان ثبت و ضبط کنم.
رها کردن زندگی کارمندی و افتتاح «کافه» در صندوق‌عقب ۲۰۶
«من کارمند نیستم» به کارگردان محمد سلیمانی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر پرتره‌ای از آرمان واریانی، جوانی است که از شغل  یکنواخت کارمندی خسته شده و تلاش می‌کند با خلاقیت و ابتکار، رئیس خودش باشد و شغل جدیدی دست‌وپا کند.
نام او که پس از رها کردن شغل کارمندی مشاغل مختلفی را تجربه کرد، با افتتاح «کافه» در صندوق‌عقب ۲۰۶ بر سر زبان‌ها افتاد.   
سلیمانی درباره هدفش از ساخت این مستند گفت:  آرمان را بین صفحه‌های روزنامه همشهری پیدا کردم، جوانی که شبیه دیگران نیست و برای بهتر شدن زندگی‌اش ریسک می‌کند، او زندگی یکنواخت کارمندی را رها می‌کند و با اتکا به خلاقیت و توانمندی‌هایش مسیر جدیدی را پیش روی زندگی‌اش باز می‌کند.
وی افزود: این جوان برای تغییر ترسی ندارد و خوشبختانه امروز هم صاحب رستورانی در کرج است و تلاش‌هایش به ثمر نشسته است.
این مستندها امشب ساعت 20 از شبکه مستند پخش و فردا ساعت 24 و 11:30 بازپخش خواهند شد.
فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند از 17 تیر در شبکه مستند آغازشده و طی آن ۴۲ اثر در سه بخش فیلم‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
داوری بخش مردمی این جشنواره از طریق سایت festdoctv.com، ربات تلگرام @festdoctv و سامانه پیامکی جشنواره به شماره ۳۰۰۰۰۸۱ انجام می‌شود و بینندگان تا ۴۸ ساعت پس از پخش اثر مهلت‌دارند، به مستند رأی بدهند.
 
 
 
 
 

بدون دیدگاه