هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

«التیام» و «روان سپید» در جشنواره تلویزیونی مستند
«التیام» و «روان سپید» در جشنواره تلویزیونی مستند
15 شهریور 1396 1:59 ب.ظ
مستندهای «التیام» ساخته علیرضا دهقان و «روان سپید» به کارگردانی عطیه عطار زاده امشب 15 شهریور ساعت 20 در قالب برنامه «جشنواره تلویزیونی مستند» روی آنتن شبکه مستند می‌روند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، علیرضا دهقان درباره «التیام» گفت: این فیلم مستند پرتره‌ای از مهدی بلالی مود پدر علم سم‌شناسی ایران است.
وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی، جانبازان شیمیایی با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند مثل‌اینکه هیچ پزشک سم‌شناسی در کشور نبود و آن‌ها ناچار بودند، برای مداوا به کشورهای خارجی سفر کنند، در همین ایام پروفسور بلالی که سال‌ها بود دکترای تخصصی در رشته فارماکولوژی و سم‌شناسی‌اش را گرفته بود و در ادینبورگ مشغول به کار بود، با عشق خدمت به وطن به ایران برگشت و با سمت استادیار و سرپرست بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع)، وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد مشغول کار شد.
این کارگردان گفت: او از شروع بمباران‌های شیمیایی دشمن تاکنون خدمات درمانی زیادی به مجروحین و جانبازان شیمیائی جنگی ارائه کرده است.
دهقان تصریح کرد: این فیلم در گفت‌و‌گو با خود پروفسور و جانبازانی که توسط ایشان مداوا شده‌اند، به این موضوع می‌پردازد که چطور یک پزشک در ایام جنگ به کشورش برمی‌گردد و مشغول خدمت می‌شود.
این کارگردان گفت: «التیام» که یک قسمت از مجموعه مستندهایی است که حوزه هنری خراسان جنوبی از مشاهیر این استان ساخت، در بیرجند (روستای مود)، مشهد، یزد و تهران فیلم‌برداری شده و در سی دقیقه پخش روی آنتن می‌رود.  
به گفته وی این مستند پیش از در جشنواره‌های مختلفی مثل سینما حقیقت و جشنواره انقلاب و دفاع مقدس حضورداشته  و از جوایزی که کسب کرده می‌توان به بهترین فیلم جشنواره‎‌های «نهال» ، سنگر و دفاع مقدس اشاره کرد.  
انگ‌زدایی از اختلالات روانی در مستند «روان سپید»
«روان سپید» مجموعه‌ای با موضوع اختلالات روان است و در هر قسمت اختلالاتی مانند دوقطبی، اضطراب، وسواس و .. را بررسی می‌کند.
کارگردان «روان سپید» درباره این مستند گفت: مستند «دوقطبی» یکی از مستندهای این مجموعه است که در جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد، این مستند باهدف آشنایی با اختلال دوقطبی و انگ‌زدایی از این مسئله ساخته‌شده است، سعی کردیم به بینندگان نشان بدهیم که اختلال دوقطبی چیست؟ چه حالت‌هایی در فرد ایجاد می‌کند؟ و چطور می‌شود تشخیصش داد؟
عطیه عطار زاده بابیان اینکه بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت از هر 4 نفر یک نفر به اختلال روان مبتلاست، افزود: متأسفانه در جامعه ما به افراد مبتلابه بیماری‌های روانی انگ می‌زنند و همین مسئله سبب می‌شود که درمان درستی صورت نگیرد.
این کارگردان گفت: این انگ آدم‌ها را از مداوا می‌ترساند، درحالی‌که واقعیت این است که اختلال روانی چیزی شبیه بیماری‌های عادی مثل کبد و کلیه است و نیاز به درمان دارد. 
این مستند امشب ساعت 20 از شبکه مستند پخش و فردا ساعت 24 و 11:30 بازپخش می‌شود.
فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند از 17 تیر در شبکه مستند آغازشده و طی آن ۴۲ اثر در سه بخش فیلم‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
داوری بخش مردمی این جشنواره از طریق سایت festdoctv.com، ربات تلگرام @festdoctv و سامانه پیامکی جشنواره به شماره ۳۰۰۰۰۸۱ انجام می‌شود و بینندگان تا ۴۸ ساعت پس از پخش اثر مهلت‌دارند، به مستند رأی بدهند.

بدون دیدگاه