هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

چند فریم از زندگی مردی خودآموز در جشنواره تلویزیونی مستند /  «باری به هر جهت» با موضوع انتخاب رشته
چند فریم از زندگی مردی خودآموز در جشنواره تلویزیونی مستند / «باری به هر جهت» با موضوع انتخاب رشته
20 شهریور 1396 10:03 ق.ظ
مستندهای «باری به هر جهت» و «مسیر 8 میلیمتری» به تهیه‌کنندگی سید جمال عودسیمین امشب 20 شهریور ساعت 20 از جشنواره تلویزیونی مستند پخش می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، «مسیر 8 میلیمتری» ساخته محمد صفا درباره فیلم‌سازی که با ابتدایی‌ترین امکانات و دانش سینمایی و حتی علی رقم داشتن سواد در اوایل دهه شصت موفق به ساخت فیلم‌های بلند شده و در فضاهای مختلف در استان آذربایجان غربی اکران گسترده‌ای داشته است.
صفا درباره این مستند گفت: مستند «مسیر 8 میلیمتری» کوشیده است تا از اتفاقات و زندگی جلیل طایفی فیلمسازی که فعالیت خود را باتجربه به نتیجه رسانده و فیلم ساخته است پرده بردارد.
وی افزود: ایشان در دوران کودکی و نوجوانی به دلیل مشکلات مالی خانواده مجبور به ترک تحصیل و ورود به بازار کار می‌شوند، اما در 19 سالگی  ‌با توجه علاقه‌ای که به فیلم داشتند برای خود دوربین عکاسی و دوربین فیلم‌برداری هشت میلیمتری تهیه می‌کنند و پا به عرصه فیلم‌سازی می‌گذارند.
این کارگردان ادامه داد: اولین فیلم بلند سینمایی جلیل طایفی به‌نام از «جان گذشتگان» در سال ۶۰ تولید می‌شود و توسط خود ایشان در مدارس، مساجد و روستاهای دورافتاده استان تبریز نمایش داده می‌شود و از عایدات فروش این فیلم که رقم بالایی هم بوده است هزینه‌های تولید بازگشت داشته است و با حرکتی انسان دوستانه، ایشان به یاری جنگ‌زده‌ها در آن زمان پرداختند.
وی تصریح کرد: طایفی تجربه‌های خوبی درزمینهٔ فیلم‌سازی کسب کرده است، جالب اینکه رضا ناجی هنرمند کشورمان نیز نخستین تجربه‌های بازیگری را مقابل دوربین طایفی به دست آورده است.
این کارگردان افزود: این مستند در تبریز تصویربرداری شده و در گفت‌وگو با دوستان این هنرمند و کارشناسان فرهنگی کارنامه کاری جلیل طایفی را مرور خواهد کرد.
«باری به هر جهت» به کارگردانی مسعود کارگر هم مستندی است که به موضوع انتخاب رشته از دیدگاه دانش آموزان، دبیران و مشاوران آموزشی می‌پردازد.
این مستند در تهران فیلم‌برداری شده و می‌کوشد در بیست دقیقه مصائب و شیرینی‌های انتخاب رشته دانش آموزان را به تصویر بکشد.
این مستندها امشب ساعت 20 از شبکه مستند پخش و فردا ساعت 24 و 11:30 بازپخش  می‌شوند.
فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند از 17 تیر در شبکه مستند آغازشده و طی آن ۴۲ اثر در سه بخش فیلم‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
داوری بخش مردمی این جشنواره از طریق سایت festdoctv.com، ربات تلگرام @festdoctv و سامانه پیامکی جشنواره به شماره ۳۰۰۰۰۸۱ انجام می‌شود و بینندگان تا ۴۸ ساعت پس از پخش اثر مهلت‌دارند، به مستند رأی بدهند

بدون دیدگاه