هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

آرزوی محمدرضا اصلانی  برای جهانی شدن جشنواره تلویزیونی مستند
آرزوی محمدرضا اصلانی برای جهانی شدن جشنواره تلویزیونی مستند
23 مهر 1396 10:22 ق.ظ

فصل دوم «نخستین جشنواره تلویزیونی مستند» با معرفی برگزیدگان و تجلیل از محمدرضا اصلانی مستندساز پیشکسوت پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، اختتامیه فصل دوم جشنواره تلویزیونی مستند  روزگذشته (22 مهر) با حضور سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، محمد احسانی مدیر شبکه نسیم، محمدرضا اصلانی و تعدادی از مستندسازان و علاقه‌مندان در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.

تلویزیون اصلی‌ترین جایگاه برای دیده شدن آثار مستند است

در این مراسم مدیر شبکه مستند بابیان اینکه جشنواره تلویزیونی مستند به هدف تعامل بیشتر بین این شبکه و مخاطبان و مستندسازان ایجاد شد، افزود: در سال‌های اخیر مستند رشد کمی و کیفی  خیلی خوبی پیداکرده  و مستندسازان تولیدات متنوعی با موضوعات مختلف عرضه کرده‌اند.  

سلیم غفوری افزود:  تلویزیون اصلی‌ترین جایگاه برای دیده شدن آثار مستند است، اصلی‌ترین فضایی است که به بهتر دیده شدن آثار مستند کمک می‌کند؛ جشنواره تلویزیونی مستند هم با همین هدف‌گذاری شکل گرفت تا به آثاری که دیده نشده‌اند و یا جایگاه نداشته‌اند کمک کند، به‌ویژه به مستندسازانی که تهران نبودند و به دنبال فضایی برای دیده شدن آثارشان می‌گشتند.

وی تصریح کرد: در فراخوان نخست این جشنواره، اقدامات مؤثری صورت گرفت و تعامل بیشتری با مستندسازان ایجاد شد که امیدواریم در فصول بعد نیز این تعاملات ادامه داشته و گسترده‌تر شود.

غفوری بابیان اینکه  مستند بنا دارد آیینه واقعیت‌های جامعه باشد و حقایق را به تصویر بکشد، ادامه داد: ما در شبکه مستند تلاش کردیم تا با ایجاد تعامل و بیان واقعیات جامعه در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… تا حدی به این موضوع کمک کنیم و آنچه در جامعه است را به تصویر کشیده و به‌نقد آن در سطح جامعه بپردازیم. امیدوارم با کمک مستندسازان این روند ادامه پیداکرده و جشنواره پربارتر ارائه شود.

در ادامه مهدی میرتیموری دبیر جشنواره تلویزیونی مستند با اشاره به آماری از فصل دوم این جشنواره عنوان کرد: فصل دوم این جشنواره با 42 فیلم از 17 تا 22 تیرماه در قالب 30 برنامه روی آنتن شبکه مستند رفت و طی آن  62 هزار و 571 نفر در نظرسنجی برنامه شرکت کردند.

وی افزود: فصل سوم این جشنواره تلویزیونی از ساعت 20 امشب آغاز می‌شود و طی آن 41 فیلم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. دبیر جشنواره تلویزیونی مستند  جایگاه مستند را تلویزیون عنوان کرد و افزود: در طول ۶ ماهی که ما در خدمت مستندسازان کشور بودیم، حدود ۷۹۹ نفر در سامانه جشنواره ثبت‌نام و بیش از ۵۰۰ نفر آثارشان را ثبت کرده‌اند؛ اتفاق خود در این میان، تعاملی بود که بین مخاطبان مستند و فیلم‌های مستند به وجود آمد.

با اشاره به استقبال مخاطبان توضیح داد: ما در فصل اول و دوم آثاری داشتیم که درباره معضلات اجتماعی بود و بعد از پخش آن‌ها، مردم تماس می‌گرفتند و پیشنهاد ارائه کمک به سوژه‌های مستندها داشتند که ما آن‌ها را به خود مستندسازان وصل می‌کردیم. اما جالب است که در این ۶ ماه هیچ مسئولی نه پیامک داد و نه زنگ زد و فکر می‌کنم مسئولان ما اصلاً تلویزیون نمی‌بینند و ما باید جشنواره‌ای برگزار کنیم تا مسئولان بتوانند از برخی معضلات اجتماعی اطلاع پیدا کنند.

 

قدردانی از یک‌عمر مستندسازی محمدرضا اصلانی

 در اختتامیه فصل دوم جشنواره تلویزیونی از محمدرضا اصلانی نویسنده، شاعر، کارگردان به‌پاس یک‌عمر فعالیت در عرصه مستندسازی تجلیل کردند.

اصلانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: فیلم‌سازی کاری پیشرو است و مستندسازان باید حرکتی پیشرو در جهان داشته باشند. وی ادامه داد: سینمای مستند ما احتیاج دارد که واقعیت‌ها را نمایش دهد و همچنین آن‌ها را تعمیق بخشد، این سینما ابعاد گوناگون و پیچیده جهان را آشکار می‌کند، جهان را چند بُعدی می‌کند و مثل حوزه‌های دیگر، آن را تنها در یک بُعد نمایش نمی‌دهد و این رسالت فیلم‌سازان مستند است.   

این مستندساز پیشکسوت تصریح کرد: در این میان رسانه‌ها هم کمک می‌کنند تا پل ارتباطی بین جامعه جهانی و ابعاد پیچیده این واقعیت‌ها باشند.اصلانی درباره جشنواره تلویزیونی مستند نیز افزود: این جشنواره دارای ارزش فراوانی است و امیدواریم که فقط در یک حوزه  محدود نباشد، به آن بهاداده شود و جهانی شود.

 

 

تجلیل از مستندسازان

در ادامه این مراسم مستندهای کوتاه، نیمه بلند و بلند  از نگاه بینندگان و هیئت‌داوران معرفی و تجلیل شدند.

در بخش انتخاب مردمی تندیس جشنواره دیپلم افتخار جایزه نقدی 3 میلیون تومانی و جایزه 15 میلیون تومانی حمایت از تولیدات مستند به محسن شاهمرادی برای کارگردانی مستند «گرگینگی» رسید. شاهمرادی پس از دریافت این جایزه گفت: این جایزه را برای تلخ‌ترین کاری که تاکنون انجام دادم، دریافت کردم و امیدوارم دیگر چنین اتفاقی برای هیچ بچه‌ای رخ ندهد.

وی افزود: از سال 88 تا امروز بیش از 10 کودک در خانه‌های خود توسط موجودی که گرگ خوانده می‌شود، کشته شده‌اند، بهانه ساخته‌شدن این فیلم این بود که از بچه‌هایی که این اتفاق برایشان رخ‌داده است، حمایت عمومی بشود. همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 5 میلیون تومانی و جایزه 15 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند نیز به میلاد خالقی‌منش برای کارگردانی مستند نیمه بلند« این زمین‌‌خوردنی نیست» اهدا شد.

خالقی‌منش پس از دریافت این جایزه گفت: امیدوارم روزی مستند ما بی‌پرده‌تر با مردم حرف بزند و شرایطی فراهم شود که مستندهایمان حقیقی‌تر و واقعی‌تر باشد. «پرفسور سمیعی» نیز به‌عنوان بهترین مستند بلند از نگاه تماشاگران معرفی و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 10 میلیون تومانی و جایزه 40 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند به فریدون قدیمی برای کارگردانی این مستند تعلق گرفت. قدیمی پس از دریافت این جایزه در سخنانی گفت: این جایزه برایم مهم است چراکه از طرف مردم، شبکه مستند و داوران انتخاب‌شده است.

هیئت‌داوران جشنواره تلویزیونی مستند تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 3 میلیون تومانی و جایزه 15 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند را به مسعود آستانداری برای کارگردانی مستند «سه پسر، دو دختر» اعطا کردند. آستان‌داری پس از دریافت  جایزه‌اش گفت: تفاوت جشنواره تلویزیونی مستند با دیگر جشنواره‌های این است که مخاطب 80 میلیونی دارد، این موضوع بسیار مهم است، بنابراین باید فیلم‌های جدی‌تر و مستندسازان بهتری جذب شوند.

وی تصریح کرد: برای من عزت‌بخش‌تر از این جایزه این بود که پس از پخش مستند از تلویزیون افراد زیادی با من تماس گرفتند تا با سوژه فیلم ارتباط برقرار کنند این موضوع قدرت شبکه مستند را نشان می‌دهد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی 5 میلیون تومانی و جایزه 25 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند نیز به انتخاب هیئت‌داوران به حجت طاهری برای کارگردانی مستند «زندگی در خورموسی» رسید.

دیپلم افتخار، جایزه نقدی 10 میلیون تومانی و جایزه 40 میلیون تومانی حمایت از تولید مستند به  انتخاب هیئت‌داوران این جشنواره به مستند «A157» هدیه شد.نورانی‌پور نیز پس از دریافت این جایزه گفت: این روزها در خبرها می‌خواندم که دوران طلایی آثار نمایشی در حال طی شدن است، امیدوارم این موضوع برای مستندسازان نیز رخ بدهد و تبعیضی بین فیلم مستند و فیلم نمایشی نبینیم.

این جشنواره مستند با حاشیه‌هایی همراه بود، در این مراسم محمدرضا اصلانی پس از اعطای جایزه  نورانی پور از حاضران خواست در اعتراض به جنایت‌های گروهک تروریستی داعش و همدردی با آسیب دیدگان خشونت یک دقیقه بایستند. همچنین در پایان این مراسم از مریم فیروزفر دبیر حوزه رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس به‌عنوان اثرگذارترین رسانه در طول برگزاری جشنواره تقدیر شد.  

 

بدون دیدگاه