هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

روایت تاریخ 110 ساله مسجد سلیمان در «نفت سیاه»
روایت تاریخ 110 ساله مسجد سلیمان در «نفت سیاه»
26 مهر 1396 12:44 ب.ظ
«نفت سیاه» مستندی به تهیه‌کنندگی حسین افشار و کارگردانی علی خسروی امشب 26 مهر ساعت 20 در قالب برنامه «جشنواره تلویزیونی مستند» از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، خسروی درباره ساخت این مستند گفت: سال‌های پیش تحت تأثیر مستند خوبی از آثار مهم تاریخ فیلم‌های مستند به نام «گرس» قرار گرفتم که در آن مستندسازی فرانسوی به سخت‌کوشی ایل بختیاری پرداخته بود.
وی ادامه داد: سال 91 خبری خواندم مبنی بر اینکه مردم مسجدسلیمان در وضعیت اقتصادی بسیار بدی به سر می‌برند، روزگار سختی دارند و مدعی هستند نفت ما تمام‌شده و کسی به فکر شهر ما نیست، این نکته برای من بسیار دردناک بود، اینکه مردمی که به نفت اتکا نداشتند و روزگاری به سخت‌کوشی شهره بودند، چگونه امروز محتاج شده‌اند، با همین رویکرد تحقیقاتم را شروع کردم.
وی ادامه داد: فیلم ما یک مستند روایی است و در آن شهر مسجدسلیمان از تاریخچه 110 ساله و مردمش می‌گوید. خسروی گفت: در مرحله تحقیق و پژوهش این مستند، هفت بار به مسجدسلیمان سفر کردم تا زوایا و داستانک‌های آدم‌های این شهر برای من روشن شود، خدا را شکر اتفاق خوبی بود و کار با کمک بچه‌های حرفه‌ای سینمای ایران در حدود یک سال و نیم به ثمر رسید.
این کارگردان ادامه داد: خوشبختانه این مستند در اولین نمایش عمومی‌اش، در جشنواره سینما حقیقت با استقبال بی‌نظیر بینندگان روبه‌رو شد و در جشنواره عمار هم جایزه آسیب‌شناسی اقتصاد ایران را گرفت، این مسئله سبب شد من حوزه اجتماعی را رها کنم و بیش‌تر به تولید مستندهای اقتصادی علاقه‌مند شوم.
انتخاب پدران، تقاص پسران
این کارگردان گفت: پس از کشف نفت، ستون کارگری این صنعت را مردم بختیاری‌ها تشکیل می‌دادند، متأسفانه حدود 110 سال پیش بسیاری با وعده انگلیسی‌ها دامپروری را رها کرده و به کارگر روی آوردند.
وی تصریح کرد: درنتیجه این اتفاق مسجدسلیمان امروز در وضعیتی که دیگر نفتی وجود ندارد، تعداد زیادی شهرنشین بی‌کار و نیازمند دارد و من تلاش کردم نشان بدهم که انتخاب پدران چه تاثیری بر زندگی فرزندانشان گذاشته و نفت چگونه روزگار این  ایل سربلند را سیاه کرده است.   
خسروی افزود: این مستند نگاه کلانی به وضعیت اقتصادی کشور دارد و هشداری است برای اینکه در صورت اتکا به نفت «مسجدسلیمان» امروز، ایران فردا خواهد بود.وی ادامه داد: متأسفانه نفت برای ما به تهدیدی بزرگ تبدیل‌شده، این خیانت است که نفت را برای پرداخت حقوق بفروشیم و باید فکری به حال وضعیت اقتصادی کرد.    
روی سفید اقتصاد در مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند»
مشغول ساخت مستندی درباره کشاورزی به‌عنوان جایگزین خیلی خوبی برای نفت هستم، این مستند برخلاف «نفت سیاه» به روی سفید اقتصاد می‌پردازد.
خسروی این خبر را اعلام و تصریح کرد: «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» مستندی است که به تاریخچه 10 هزارساله صنعت کشاورزی در ایران پرداخته   در 15 شهر ایران ضبط
می‌شود و در مرحله تصویربرداری است. خسروی گفت: احمد شفیعی تهیه‌کننده و موسسه ثنا فیلم مجری طرح این مستند است و بیش از یک سال است صرف تحقیق و تصویربرداری‌اش شده است.  

بدون دیدگاه