هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

روایت حیات وحش تشنه زاگرس در مستند «آب و جان»
روایت حیات وحش تشنه زاگرس در مستند «آب و جان»
30 مهر 1396 4:40 ب.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، عبدالخالق طاهری، کارگردان مستند «آب و جان» درباره این مستند گفت: «آب و جان» روایتی از مشکلات حیات وحش برای تامین آب است. خیلی از چشمه ها و آبشخورهای طبیعی یا خشک شده اند یا اگر خشک هم نشده باشند از راه های مختلف تصرف شده اند و یا بر اثر تغییرات اقلیمی، کم آب یا غیرقابل دسترسی هستند که این باعث شده حیوانات به شدت برای یافتن آب با مشکل مواجه شوند.

طاهری در توضیح تولید «آب و جان» تشریح کرد: «آب و جان» یک مستند توصیفی با محوریت گفتار متن است.در این مستند، مخاطبان می توانند تصاویری از سراسرِ رشته کوه زاگرس ببینند که در خلال تولید «آب و جان» تهیه کردیم و مسئله تامین آب برای حیوانات حیات وحش این منطقه را مورد بررسی قرار دادیم.
ما از استان همدان تا استان خوزستان را در این مستند داریم.کار از برف بسیار شدید زاگرس شمالی آغاز می شود و به بخش های خشک تر زاگرس در خوزستان ختم می شود. شاید بیننده انتظار داشته باشد که با این حجم بارش برف، حیات وحش شمال زاگرس نباید با مشکل تامین آب مواجه شود ولی می بینیم که در همان زاگرس شمالی هم مشکل آب برای حیات وحش وجود دارد.

مستند آب و جان

وی افزود: مشکل کمبود آب در حیات وحش، البته مختص منطقه زاگرس نیست بلکه بسیاری از نقاط در ایران و جهان با این معضل مواجه هستند و بخش وسیعی از حیات وحش جهان در معرض این خطر قرار دارد. سعی شده است که در مستند «آب و جان» این مشکلات با استفاده از زبان تصویر به نمایش گذاشته شود تا مردم هرچه بیشتر از این معضل آگاهی پیدا کنند. در کنار این توصیفات تلاش کردیم که راه حل هایی هم برای معضل تامین آبِ قابل شرب برای حیوانات پیشنهاد کنیم که امیدواریم موثر باشد.

مستند «آب و جان» به تهیه کنندگی و کارگردانی عبدالخالق طاهری در چهل و پنج دقیقه تولید شده و با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در روز دوشنبه، اول آبان در برنامه جشنواره تلویزیونی مستند روی آنتن شبکه مستند رفته است.

بدون دیدگاه