هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

محیط بانی که پدرخوانده بز کوهی شد
محیط بانی که پدرخوانده بز کوهی شد
05 آبان 1396 2:50 ق.ظ

حسن بیات، کارگردان مستند «دونازی» در گفت و گو با روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند از جزییات تولید این مستند خبر داد.
به گزارش روابط عمومی نخستین جشنواره تلویزیونی مستند، حسن بیات درمورد تولید مستند «دونازی» گفت: سوژه اصلی مستند «دونازی» توسط یکی از دوستانم که ساکن شهر طارم از توابع زنجان است به من پیشنهاد شد که در روستایی به نام هارون آباد در حال اتفاق افتادن بود. ابتدا به همراه چند نفر دیگر از لوکیشن بازدید کردیم و متوجه شدیم که این سوژه توانایی تبدیل شدن به مستند را دارد؛ اما چیزی که من را جذب ساختن این مستند کرد، علاقه ای بود که بین یک محیط بان و دو بزغاله به وجود آمده بود. بزغاله هایی که توسط یک محیط بان و خانوده اش نگهداری می شدند و خانواده این محیط بان هم علاقه عجیبی به این دو بزغاله داشتند. در کنار این ها ما خواستیم نوعی رابطه منطقی و اخلاقی را بین انسان و حیوان به نمایش بگذاریم. گاهی نگهداری حیوان در خانه به مثابه نوعی حیوان آزاری است اما آقای صادقی، ارتباطی صحیح با این حیوانات برقرار کرده است.
بیات در مورد اهمیت حیواناتی که سوژه «دونازی» شدند، تشریح کرد: دلیل این که خانواده صادقی تا این حد برای نگهداری از دو بزغاله وقت و هزینه صرف می کنند، این است که این دو بزغاله از آخرین بازمانده های نژاد خاصی از بزکوهی هستند که در منطقه طارم زندگی می کنند و نژاد آن ها در معرض انقراض است. آقای صادقی که محیط بان هم هست با اخذ مجوزهای لازم برای نجات نسل این نوع بز کوهی تصمیم می گیرد که از این دو حیوان نگهداری کند.
بیات اضافه کرد: برای روایت بهتر قصه در «دونازی» سعی کردیم تا هر آنچه که در زندگی این خانواده اتفاق می افتد را بدون تغییرات به نمایش بگذاریم. خانواده آقای صادقی به زندگی روزمره خود پرداختند و ما این همزیستی را در واقعی ترین حالت خود به تصویر کشیدیم. با توجه به فاصله 95 کیلومتری لوکیشن از مرکز زنجان و کوهستانی بودن منطقه و گرمای شدید و هوای شرجی، تولید این اثر بسیار سخت بود اما طی دوسال این اتفاق افتاد و ما چهار فصل را در این مستند به تصویر کشیدیم.
مستند «دونازی»، ساخته حسن بیات با پذیرفته شدن در سومین فصل جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ ششم آبان ساعت 20 در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه