هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

خوردنی های نابودگر
خوردنی های نابودگر
07 آبان 1396 9:21 ب.ظ

محمدهادی اینانلو، کارگردان مستند «بذرهای نابودی» در گفت و گو با روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند از تولید این اثر با موضوع محصولات کشاورزی تراریخته خبر داد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، محمدهادی اینانلو درباره مستند «بذرهای نابودی» گفت: من کارم قبلا تولید مستندهای کوتاه بود که به صورت میان برنامه در برنامه تلویزیونی ثریا پخش می شد. مستند «بذرهای نابودی» هم در اصل، متشکل از چند مستند کوتاه است که به هم متصل شده اند و موضوعات را به صورت مجزا بررسی کرده اند و به یک نتیجه رسیده اند.

اینانلو در مورد محصولات کشاورزی تراریخته گفت: محصولات تراریخته را می شود از چند جنبه بررسی کرد:

اول بخش سلامت فردی و تاثیری که تراریخته بر روی سلامتی انسان دارد که البته این محصولات هنوز بر روی انسان، آزمایش بالینی نشده است. محصولات کشاورزی، تحت تاثیر سه عامل خارجی با مشکل رشد مواجه می شوند که شامل علف های هرز، آفات و آب و هواست. برای این که اثرِ این سه عامل در رشد محصولات کشاورزی از بین برده شود، محصول کشاورزی دست کاری ژنتیکی می شوند. مثلا یک ژنی از یک باکتری خارج و وارد گیاه می شود تا آن گیاه درمقابل آفت ها مقاوم شود. خب این ژن در گیاه، سمی تولید می کند که آفت ها را از بین می برد؛ در این حالت این گیاه درست مثل یک کارخانه، مدام در حال تولید سم است که این هم برای طبیعت آسیب زاست و هم برای انسان. مدافعان این روش کشاورزی مدعی هستند که این سم ها در محیط اسیدی معده از بین می روند، ولی آسیب های این محصولات از لب و دهان شروع می شود و تا به معده برسد ادامه دارد.

اینانلو اضافه کرد: بحث دوم، بحث اقتصاد و تجارت است که ما در مستند، کشور هند را مثال می زنیم که کشت پنبه به صورت وسیع در آن صورت می-گیرد. در طی چند سال با کشت پنبه ی تراریخته، ضررهای بسیاری به کشاورزان هندی وارد شد که در مستند خواهید دید. در نهایت این مسئله بررسی می شود که چرا سازمان های بین المللی از این محصولات حمایت می کنند؟!

مستند «بذرهای نابودی» به تهیه کنندگی هادی سلیمی زاده و کارگردانی محمدهادی اینانلو تولید شده است و با پذیرفته شدن در سومین فصل جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ هشتم آبان، ساعت 20 در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

 

بدون دیدگاه