هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری، ویژه فلسطین

التهاب در دنیای گربه  ها
التهاب در دنیای گربه  ها
09 آبان 1396 11:39 ب.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، میلاد خالقی  منش، کارگردان مستند «گربه  های ناآرام» که در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند پذیرفته شده است، گفت: مستند «گربه  های ناآرام» از یک ایده اولیه به پیشنهاد آقای فرشاد شکیبی، تهیه  کننده فیلم شروع شد. ایشان پیشنهاد دادند که فیلمی در مورد وضعیت حیوانات در محیط  زیست بسازیم که ما پژوهش شفاهی و میدانی را آغاز کردیم و در پارک  های ملی مختلف تصاویری برداشتیم تا بدانیم که اصلا می  توانیم درباره این موضوع فیلم بسازیم یا نه.

در حین این جست  وجوها در باغ وحش ارم با یک پلنگ ایرانی به نام ریکا مواجه شدیم. هیبت و جذبه این پلنگ در لحظه اول ما را چنان در برگرفت که فهمیدیم که این همان سوژه  ای است که دنبالش می  گشتیم. در نتیجه، تمام فیلم ما محدود شد به یک حوزه و آن گربه  سانان بزرگ ایرانی بود. گربه هایی که از دید من، گربه  های ناآرامی هستند و وضعیت آن  ها شدیدا ملتهب است. اگر چهار گربه  سان بزرگ ایرانی (ببر، شیر، پلنگ و یوزپلنگ ایرانی) را در نظر بگیریم، دوتای آن  ها به کلی منقرض شده  اند. 

این حیوانات هم صاحب نوعی شخصیت هستند و هم نماد وضعیت محیط  زیست ایران هستند.

خالقی  منش درباره تاثیرات تولید «گربه  های ناآرام» گفت: خوشبختانه بعد از پخش این مستند، خبرهای خیلی خوبی به ما رسید. الان طرح  های خوبی فعال شده که در آن برای حمایت و بقای یوزپلنگ ایرانی در محیط زیست، از مردم کمک می  گیرند.

دو یوز ایرانی در این فیلم حضور دارند با نام  های کوشی و دلبر که الان در پارک پردیسان در محیط محافظت شده قرار دارند که بتوانند تولید مثل کنند. پلنگ ریکا و کیجا هم یک همدم جدید پیدا کرده  اند و تلاش  ها ادامه دارد که نسل این گربه  سانان منقرض نشود.

مستند «گربه  های ناآرام» به تهیه  کنندگی فرشاد شکیبی و کارگردانی میلاد خالقی  منش تولید شده است و با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ دهم آبان ساعت 20 در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند روی آنتن خواهد رفت.

 

 

 

بدون دیدگاه