هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

انقلاب جنسی در غرب
انقلاب جنسی در غرب
13 آبان 1396 12:00 ب.ظ

محمدجواد رئیسی، کارگردان مستند «بازگشت گومورا» از تولید این مستند جنجالی گفت.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، کارگردان مستند «بازگشت گومورا» درباره ی این فیلم گفت: مستند «بازگشت گومورا» به تهیه کنندگی آقای سید جمال عود سیمین در سازمان هنری و رسانه ای اوج تهیه شده و در چهل دقیقه به صورت آرشیو در سه ماه تدوین شده است. اتفاق ویژه ای که برای این مستند افتاد، این بود که پژوهش آن چیزی حدود یک سال و نیم به طول انجامید. این مستند تا کنون هیچگاه از تلویزیون نمایش داده نشده است. «بازگشت گومورا» ریتم بسیار تندی دارد و اطلاعات زیادی در چهل دقیقه به مخاطب خود می دهد.

رئیسی در مورد روایت اتفاقات در مستند «بازگشت گومورا» گفت: در این مستند، یک نوع روایت مبتنی بر پژوهش وجود دارد که از چند اتفاق در تاریخ غرب استفاده می کند تا داستان را روایت کند.

وی اضافه کرد: مستند «بازگشت گومورا» مستندی است درباره تاریخچه انقلاب جنسی. پژوهشگران، تاریخچه و ریشه های متفاوتی را برای این پدیده نوشته اند اما آنچه که در اکثریت پژوهشگران مشترک است، تغییرات و اتفاقاتی است که در بین سال های 1900 تا 2000 و خصوصا در دهه 1950-60 در غرب افتاده است که به آن انقلاب جنسی می گویند.

افرادی در این ماجراها نقش داشته اند و غالبا به آن ها پرداخته نشده است؛ مثلا ادوارد برنایز به عنوان پدر پروپاگاندا معروف است ولی این که در انقلاب جنسی نقش داشته است یا نه، چیزی است که ما در مستند «بازگشت گومورا» آن را بررسی کرده ایم و سعی داشته ایم که به نتیجه برسیم. بعضی ها نقش مستقیم در این حوزه داشته اند و بعضی ها ارتباط غیرمستقیم که ما سعی کرده ایم این ارتباط را از زاویه جدیدی به نمایش بگذاریم.

رئیسی افزود: معمولا اگر شما به سراغ پژوهش در حوزه انقلاب جنسی بروید به اسم آلفرد کنزی برمی خورید؛ ولی این که این آدم کیست و از کجا آمده و چه کسانی او را حمایت می کنند در این مستند ما به آن پرداخته ایم. در «بازگشت گومورا» ما قصه ای را تحت عنوان تحول خانواده در غرب نوشتیم و تغییرات خانواده ها در غرب را از سال 1900 تا 2000 بررسی کرده ایم که نگاه اصلی ما در این پژوهش، مسائل جنسی بوده است.

مستند «بازگشت گومورا» که با تهیه کنندگی سید جمال عود سیمین و کارگردانی محمدجواد رئیسی تولید شده است، با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ سیزدهم آبان روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه