هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

مستطیل سبز، درگیر جنگ
مستطیل سبز، درگیر جنگ
14 آبان 1396 8:47 ب.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، فرهاد درودگر، کارگردان مستند «جام در آفساید» درباره این فیلم گفت: مقوله جنگ، مقوله ای است که برای همه ایرانیان اهمیت دارد و ما باید از نسل جدیدی که جنگ را ندیده، به مخاطبینِ این حوزه اضافه کنیم و با استفاده از ابزارهای مختلفی که داریم نسل جدید را به حوزه دفاع مقدس نزدیک نماییم. «جام در آفساید» هم داستانی است که در خلال سال های دفاع مقدس اتفاق می افتد. این سوژه، زاویه دید متفاوتی دارد اما با تم دفاع مقدس ساخته شده؛ یعنی یک موضوع ورزشی مثل فوتبال با بحث دفاع مقدس آمیخته شده است. وقتی کشوری قرار است از خاکش دفاع بکند تنها رزمندگان و نیروهای نظامی نیستند که از آن کشور دفاع می کنند بلکه همه مردم، درگیر جنگ هستند و همه دست در دست هم در کنار نیروهای نظامی از کشور دفاع می کنند.

درودگر اضافه کرد: در «جام در آفساید» این اتفاق می افتد؛ یعنی یک تیم فوتبال به خارج از کشور می رود تا در یک مسابقه بین المللی شرکت کند که افراد سرشناسی در آن تیم حضور دارند و اولین تیمی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای مسابقات بین المللی خارج از کشور می رود.

کارگردان مستند «جام در آفساید» درباره سوژه فیلمش گفت: جام ملت های آسیا در سال 1980 به میزبانی کویت برگزار می شود و تیم ملی ایران با مربی گری آقای حسن حبیبی و بازی ناصر حجازی، حسین فرکی، محمد پنجعلی، حمید درخشان و … در این مسابقات شرکت می کند. تیم ایران چون قهرمان بلامنازع آسیا بوده، همه انتظار داشتند که در این دوره مسابقات هم بتواند موفق ظاهر شود. در بازی دوم ایران، تلویزیون کویت تصاویری از حمله عراق به ایران و درگیر شدن کشور در جنگ را پخش می کند و کویت هم که میزبان مسابقات بوده، از این داستان به عنوان حربه ای برای خراب کردن روحیه تیم ایران استفاده می کند. شایعات عجیبی در اردو می پیچد و بازیکنان همه درگیر این خبرها می شوند. سفیر ایران وارد عمل می شود تا بازیکنان با ایران تماس بگیرند و این مشکلات حل شود .بین دو نیمه ی بازیِ دوم، خبری به بازیکنان می رسد مبنی بر این که برادرِ حسن روشن، شهید شده و او نمی تواند بازی کند.

در این شرایط، ما باید کویت را می بردیم. «جام در آفساید» روایت حال و هوای تیم ملی ایران در این اثنا است و اتفاقاتی که تا پایان بازی های جام ملت-های سال 1980 می افتد.

مستند «جام در آفساید» به کارگردانی فرهاد درودگر با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ پانزدهم آبان ماه در قالب برنامه جشنواره تلویزیونی مستند روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه