هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری، ویژه فلسطین

عطر نان گرم
عطر نان گرم
14 آبان 1396 9:02 ب.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، علی دستوان گشایش، کارگردان مستند کوتاه «نان» در باره این مستند گفت: من از زمان کودکی وقتی از محله تنورسازان رد می شدم، تلاش افراد این محله برای ساخت تنور، بسیار برایم جذاب بود. محله ای بود در ارومیه که چیزی حدود چهل یا پنجاه کارگاه تنورسازی در آن بود، ولی متاسفانه به مرور زمان این کارگاه ها تعطیل شدند. در کنار این ها بحث نان سنتی هم بحث مهمی است که با پیشرفت صنعت و کنار رفتن تنورهای سنتی، دستخوش تحولات بسیاری شده است.

دستوان گشایش اضافه کرد: بعضی از سوژه های اجتماعی به نظرم برای مردم بسیار جذاب هستند و مردم می خواهند بدانند که بعضی از کارها چگونه انجام می شود، همان طور که برای فیلم ساز هم جذابیت دارد.

نان سنتی، دیگر وجود ندارد و آن بوی نان که در کودکی در کوچه های روستایی می پیچید هم دیگر وجود ندارد و چقدر خوب است که دوباره آن فضا احیا شود و برگردد، هم از نظر حفظ فرهنگ گذشته و هم از نظر حفظ سلامتی باید روند جدیدی ایجاد بشود.

کارگردان مستند «نان» در مورد روایت داستانش گفت: ما در این مستند به بعضی از روستاها هم می رویم که هنوز نان های سنتی پخته و مصرف می شود. تنور و نان سنتی را در ارتباط و وابستگی با هم می بینیم. ساخت و استفاده از تنور را می بینیم که هم شغل است و هم وسیله-ای برای پخت بهتر نان.

مستند کوتاه «نان» به کارگردانی علی دستوان گشایش، تولید شده است و با پذیرفته شدن در سومین فصل جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ پانزدهم آبان ماه در قالب برنامه جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه