هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

روایت انسانیت در لباس روحانیت
روایت انسانیت در لباس روحانیت
17 آبان 1396 12:41 ب.ظ

مهدی حیدری در مستند «ده، چهار و نیم، سه و نیم» داستان روحانی جوانی را روایت می کند که داوطلبانه، کلیه خود را به کودکی که کلیه هایش را ازدست داده، اهدا می کند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، مهدی حیدری کارگردان مستند «ده، چهار و نیم، سه و نیم» در باره تولید این مستند گفت: موضوع مستند «ده، چهار و نیم، سه و نیم» زمانی به ذهن من رسید که یکی از دوستانم مرا در جریان اهدای کلیه توسط یک روحانی به یک کودک قرار داد. با این روحانی تماس گرفتیم و به دیدن ایشان رفتیم و ایشان قبول کردند که این فیلم ساخته شود. تقریبا سه ماه طول کشید که این فیلم ساخته شود. چون سوژه مستند ما یک روحانی جوان بود، همه فکر می کردند ما ایشان را بازیچه کردیم تا بتوانیم فیلممان را بسازیم. خب طبیعتا در این فضایی که به وجود آمده بود کار کردن بسیار سخت بود؛ تا این که بالاخره با همکاری پزشک پرونده به اتاق عمل رفتیم و از عمل پیوند کلیه فیلم تهیه کردیم.

حیدری اضافه کرد: سجاد، پسری که کلیه را دریافت کرد، هشت سال داشت و چهار سال بود که کلیه هایش را کاملا از دست داده بود و درگیر دیالیز شده بود و اگر در عرض یک یا دو ماه دیگر کلیه به سجاد نمی رسید کبد خود را نیز از دست می داد. کمیل، روحانی جوان قصه هم با دیدن شرایط سجاد، تحت تاثیر قرار می گیرد که برای این کودک کاری انجام بدهد و وقتی می فهمد که می تواند کلیه اش را به سجاد اهدا کند داوطلبانه حاضر به این کار می شود.

کارگردان مستند «ده، چهار و نیم، سه و نیم» در باره حواشی این فیلم گفت: تیم ما و حتی خود کمیل، خیلی مورد تهمت واقع شد؛ حتی صحنه ای در فیلم هست که فردی در بیمارستان، کمیل را ملامت می کند که تو برای ریا این کار را انجام می دهی. خیلی ها به کمیل گفتند که تو با فروش کلیه، آبروی لباس روحانیت را برده ای و چندین مورد دیگر که هم باعث اذیت شدن تیم ما شد و هم کمیل را خیلی اذیت کرد. ولی در نهایت، کمیل کلیه خود را به صورت رایگان و داوطلبانه به سجاد اهدا کرد و ما توانستیم این فیلم را بسازیم.

وی افزود: وقتی گفتند «ده، چهار و نیم ، سه و نیم» اتاق عمل از خوشحالی منفجر شد. «ده، چهار و نیم، سه و نیم» به این معنا بود که کلیه کمیل، مناسب سجاد بود و عمل، موفقیت آمیز به پایان رسیده بود و من که مدت ها نمی دانستم نام فیلم را چه بگذارم به این نام رسیدم.

مستند «ده، چهار و نیم، سه و نیم» به کارگردانی مهدی حیدری تولید شده است و با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ هفدهم آبان ماه در قالب برنامه جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه