هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

روایتی از روزهای آخر جلال
روایتی از روزهای آخر جلال
23 آبان 1396 10:44 ب.ظ

حسن حبیب زاده در مستند «جلال به روایت اسالم» آخرین سفر جلال و حضور و تاثیر او در میان مردم اسالم را روایت می کند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، حسن حبیب زاده کارگردان مستند «جلال به روایت اسالم» درباره تولید این مستند گفت: جلال آل احمد برای من سوژه بسیار جذابی بود، اما این شخصیت آن قدر بزرگ است که نمی توانستم به راحتی یک مستند درباره اش بسازم؛ آقای مهدی قزلی، نویسنده کتاب «جای پای جلال» که به بررسی سفرهای جلال می پردازد، ایده این مستند را به من دادند.

پیرامون شخصیت جلال آل احمد، کارهای متعددی شده است که غالبا نگاه روشن فکری و نخبگی دارند اما هیچوقت از نگاه مردم عادی، این شخصیت را بررسی نکرده ایم. جلال آل احمد، یک شخصیت روشنفکر استثنائی است که به شدت با مردم عجین بود و از این زاویه تا به حال، شخصیت جلال بررسی نشده است.

حبیب زاده اضافه کرد: با توجه به این که آقای قزلی برای نوشتن کتابش روی اسالم تحقیق کرده بود من هم برای ساخت این مستند به سراغ شهر اسالم رفتم. وقتی به سراغ مردم این شهر رفتیم تا از جلال بپرسیم، فهمیدیم که در همان مدت کمی که آل احمد در اسالم بوده، تاثیر خود را بر مردم شهر گذاشته است. جالب اینجاست که مردم، جلال را به عنوان یک نویسنده روشنفکر نمی شناختند، بلکه به عنوان یک انسان معمولی و دوست داشتنی که مثل همه مردم، زندگی عادی و روزمره خود را داشت می شناختند.

حبیب زاده در مورد قصه ی جلال در این مستند گفت: ما روایت مستند را از مرگ جلال شروع کردیم، چرا که اسالم ایستگاه آخر جلال بود و خیلی از مردم، هنوز خاطرات حضور و مرگ جلال در اسالم را به یاد داشتند. این مستند، داستان زندگی جلال نیست بلکه یک بخش کوچک از زندگی اوست. یکی از شخصیت های مستند، کسی است که جلال به او پیشنهاد فرزندخواندگی داده بود و حالا این پیرمرد، قصه مواجهه اش با جلال آل احمد را روایت می کند.

مستند «جلال به روایت اسالم» به کارگردانی حسن حبیب زاده تولید شده است و در تاریخ بیست و چهارم آبان، ساعت بیست در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه