هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

آیت الله مجتهدی در قاب دوربین
آیت الله مجتهدی در قاب دوربین
06 آذر 1396 12:30 ق.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، مصطفی حسن بیگی و پیروز جابری، کارگردانان مستند «شمیم باران» درباره تولید این مستند با خبرنگار جشنواره مستند به گفت و گو نشستند.

در ابتدا مصطفی حسن بیگی درباره این مستند گفت: من خودم طلبه هستم و در حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی در بخش فرهنگی فعالیت می کردم. در همین زمان بود که طرحی به حوزه پیشنهاد شد، مبنی بر تولید مستندی با محوریت شخصیت آقای مجتهدی، و من و آقای جابری تولید این مستند را بر عهده گرفتیم. مصاحبه هایی که درباره شخصیت آقای مجتهدی تهرانی در این مستند تهیه شده، از حضور علمای بزرگ ایران که روزی شاگرد آن عالم بزرگوار بوده اند، بهره می برد. در این فهرست، افرادی مانند آیت الله امامی کاشانی و آیت الله جاودان هم حضور دارند.

حسن بیگی اضافه کرد: ترجیح ما بر این بود که به جای تمرکز در بازسازی صحنه های زندگی آقای مجتهدی، از حضور بیشتر علما و افراد مرتبط با ایشان بهره ببریم، چرا که آقای مجتهدی، یکی از برجسته ترین اساتید و علمای حوزه علمیه معاصر است.

وی در مورد محورهای اصلی این مستند گفت: مستند «شمیم باران» با چهار محور اصلی تولید شده است، یکی دقت ایشان به تربیت طلاب و دیگری اهمیتی که آقای مجتهدی برای روضه و عزاداری امام حسین (ع) قائل بودند. محور سوم، بحث مدیریت ایشان بر حوزه علمیه و نهایتا بحث ساده زیستی ایشان است.

پیروز جابری نیز که کارگردانی و تصویر برداری مستند «شمیم باران» را بر عهده داشته است درمورد حضورش در این مستند گفت: من به تصویربرداری مستند، درست مانند تصویربرداری داستانی نگاه می کنم، یعنی همان گونه که در تصویربرداری داستانی از تجهیزات پیشرفته نورپردازی یا حرکت دوربین استفاده می کنیم، در مستند هم باید برای جذابیت بیشتر کار از این تجهیزات استفاده نماییم.

جابری اضافه کرد: در مستند «شمیم باران» سعی کردیم در تصویربرداری از تجهیزات حرکتی و نورپردازی استفاده بیشتری بکنیم تا تصاویر متحرک و جذاب بتواند مخاطبان را به دیدن این کار جذب کند. از تصویربرداری هوایی برای تصویر کشیدن محله های تهران استفاده کردیم که فضا و موقعیت حوزه علمیه آیت الله مجتهدی با همه جزییات و ویژگی هایش قابل لمس باشد.

وی افزود: کارگردانی دونفره در این کار خیلی به ما کمک کرد، چرا که آقای حسن بیگی از نظر محتوایی بر کار نظارت داشتند و من از نظر تصویری مستند را کارگردانی می کردم. من این کار را به سایر مستندسازان نیز توصیه می کنم.

مستند «شمیم باران» به کارگردانی مصطفی حسن بیگی و پیروز جابری در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ ششم آذر، ساعت بیست در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

 

بدون دیدگاه