هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

روایت غربت فرزندان ایران
روایت غربت فرزندان ایران
08 آذر 1396 4:46 ب.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، نورالله نصرتی کارگردان مستند «چهل هزار فرزند» درباره تولید این مستند گفت: من همیشه احساس می کردم که به مقطع ده ساله اسارت رزمندگان ایرانی که از هشت سال دفاع مقدس چیزی کم ندارد، آن طور که باید پرداخته نشده است. بیش از چهل هزار نفر از رزمندگان ایرانی سال ها در اسارت رژیم بعثی بودند و شکنجه دیدند و خیلی از آن ها به شهادت رسیدند. این ده سال به نظرم در تاریخ معاصر به شدت مغفول واقع شده است.
وی افزود: من در زمان دانشجویی برای تحقیقات به اداره اسرا و مفقودین سازمان هلال احمر رفتم و با مطالعه برخی پرونده ها و گفت و گو با مسئولین این عرصه، حیرت کردم از این که چنین ظرفیتی در ساخت فیلم های مستند و داستانی مورد غفلت واقع شده است.
نصرتی تاکید کرد: «چهل هزار فرزند» یک مستند پژوهشی است که یک سری اتفاقات تاریخی را از دید شاهدان عینی روایت می کند. این مستند با یک مسئله حقوقی سر و کار دارد. در اپیزود اول «چهل هزار فرزند» به نام «زندان حجاج»، نقض حقوق بشر توسط رژیم بعث بررسی می شود و این اتفاق از طریق بازخوانی گزارش های صلیب سرخ رقم خواهد خورد. اپیزود دوم به نام «باغ هلال» به سازمان هلال احمر و اداره ی اسرا و مفقودینِ این سازمان و نقش این اداره در دوران دفاع مقدس و پس از آن در حوزه مسائل مربوط به مفقودین و اسرا می پردازد. اپیزود سوم هم به نام «قاصدان سپید و سرخ» به تبادل شش میلیون نامه بین اسرا و خانواده هایشان می پردازد.
کارگردان مستند «چهل هزار فرزند» در آخر گفت: اپیزود آخر این مستند که به نام «چهل هزار فرزند» است به نوعی با سه اپیزود اول تفاوت دارد. این بخش از مستند به نوعی پرتره خانم بهجت افراز است که هجده سال رییس اداره اسرا و مفقودین سازمان هلال احمر بوده اند.
مستند «چهل هزار فرزند» به کارگردانی نورالله نصرتی تولید شده است و با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ هشتم آذرماه، در ساعت بیست و در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه