هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

هویت سیاه، ارمغان آرمان منافقین
هویت سیاه، ارمغان آرمان منافقین
11 آذر 1396 5:17 ب.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، سید مهدی مویدی کارگردان مستند «هویت مغاک» درباره این مستند عنوان کرد: تولید مستند «هویت مغاک» از طرف شبکه مستند مطرح شد و بعد از یک سال فیلم برداری در آلمان، کار به نتیجه رسید. این مستند، داستان اعضایی است که به واسطه فشارهای روانی که در گروهک منافقین به آن ها وارد شده بود خیلی جنگیده بودند تا بتوانند از این گروهک جدا شوند، از زندان و شکنجه گرفته تا تهدید به قتل و غیره.

مویدی ادامه داد: ما در این مستند به سراغ سه نسل از اعضای منافقین رفتیم، نسلی که از ابتدای انقلاب عضو سازمان بود و مدارج عالی این گروهک را کسب کرده بود. نسلی که اتفاقی به آن ها پیوسته بود و نسل سومی که جوان تر بوده و به واسطه افراد دیگر، عضو سازمان شده است. حالا این سه نسل که هرکدام یک نماینده در مستند «هویت مغاک» دارند، از مسعود رجوی می گویند، شخصیتی که از نزدیک دیده اند و او را خوب می شناسند.

وی افزود: آنچه ما قبلا از رجوی دیده بودیم عملکرد او در سازمان و در مخالفت با نظام بوده است اما از شخصیت و فردی او چیز خاصی ساخته نشده است. در این مستند، آقای سبحانی به واسطه نزدیکی به مسعود رجوی از اتفاقات عجیب آن روزها می گوید، مانند کوچه ای در بغداد که به طور کامل توسط سازمان خریداری شده بود و برای در امان ماندن مسعود و سایر سران سازمان، تمام خانه های آن به هم راه داشت.

مویدی در آخر تشریح کرد: سوژه های دیگر این مستند نیز به همین منوال ناگفته هایی را از سازمان مجاهدین خلق مطرح می کنند، مانند مخفی گاه ویژه رجوی در کردستان عراق برای کشتار کردها که شخصا آن را فرماندهی می کرد، یا تفکیک شدید جنسیتی بعد از عملیات مرصاد، چرا که رجوی معتقد بود شکست منافقین در این عملیات، نتیجه انحرافات جنسی اعضا بوده است.

مستند «هویت مغاک» به کارگردانی سید مهدی مویدی با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ یازدهم آذر ماه ساعت 19:30 در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه