هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

فرش ایرانی، زیر دست برادران عمواوغلی
فرش ایرانی، زیر دست برادران عمواوغلی
15 آذر 1396 1:09 ق.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلوبزیونی مستند، تورج ژوله کارشناس فرش و مشاور کارگردان مستند «عمواوغلی» درباره این مستند گفت: آقای جلالی، کارگردان مستند «عمواوغلی» با توجه به سابقه من در حوزه فرش، از من خواستند که سوژه ای مربوط به فرش برای تولید این مستند به ایشان معرفی کنم و من هم خانواده عمواوغلی را معرفی کردم که تاثیر زیادی بر هنر فرش بافی ایرانی داشته اند. این سوژه را پذیرفتند و با سفر به مشهد و شهرهایی که مربوط به این قصه می شد پژوهش کار آغاز شد.

ژوله اضافه کرد: یکی از نقاط مثبتی که این فیلم دارد، بخش پژوهش آن است که بسیار دقیق انجام شده است. معمولا فیلم هایی که راجع به فرش تولید می شود بیشتر به جنبه های زیبایی تصویری توجه دارد، ولی این مستند بیشتر نگاه پژوهشی به هنر فرش دارد. شخصیت عمواوغلی در این مستند فقط روایت می شود و در نهایت اصلا مورد قضاوت قرار نمی گیرد. قضاوت کردن درمورد این مستند به مخاطب سپرده می شود تا تشخیص بدهد عمواوغلی چه تاثیری بر هنر فرش بافی ایرانی داشته است.

وی تشریح کرد: خانواده عمواوغلی در زمان انقلاب مشروطه از آذربایجان به مشهد مهاجرت می کنند و بعد که پدرشان فوت می کند دو پسر او در مشهد شروع به بافتن فرش می کنند. این در دوره معاصر، بزرگ ترین رنسانسی است که در هنر فرش ایران اتفاق افتاده است. بزرگ ترین فرش های ریز بافت تاریخ را این دو برادر بافته اند. برخی از این کارها حتی با ماشین های ریسندگی و بافندگی امروزی هم امکان پذیر نیست.

ژوله در ادامه اضافه کرد: مهم ترین و گران قیمت ترین فرش ها را در ایران همین برادران عمواوغلی بافته اند. فرش هایی که در کاخ ها و موزه ها امروزه می توانیم ببینیم. این فرش ها با تکنیکی بافته شده اند که با خود این برادران به گور رفته و کسی راز آن را نمی داند. به همین دلایل بود که مستند «عمواوغلی» تولید شد.

مستند «عمواوغلی» به کارگردانی علی جلالی تولید شده است و با پذیرفته شدن در فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند در تاریخ پانزدهم آذر ماه ساعت 19:30 در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند سیما می رود.

 

بدون دیدگاه