هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری

آیین کهنِ باران‌خواهی در مستند «صدای پای آب»
آیین کهنِ باران‌خواهی در مستند «صدای پای آب»
02 بهمن 1396 12:55 ب.ظ

به گزارش روابط عمومی جشنواره تلویزیونی مستند، فیلم‌«صدای پای آب» امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

محمدعلی یزدان پرست، کارگردان مستند «صدای پای آب» درباره این  مستند گفت: این مستند، آیینی کهن در نیم ور محلات را روایت می‌کند که بخشی از آیین‌های باران خواهی و دعای باران است. این آیین که قدمتی هزار ساله دارد به آیین‌های میترایی برمی‌گردد که برای افزایش بارش باران صورت می‌گرفته است.

وی افزود: این مستند، نیم نگاهی هم به مستند «سرود دشت نیم ور» دارد که به کارگردانی مرحوم محمدرضا مقدسیان در سال 1364 تولید شده است. این آیین به این صورت است که تعدادی از کشاورزانی که در حوالی نیم ور – از توابع استان مرکزی – زمین‌های کشاورزی دارند، در ماه اسفند که مدتی قبل از شروع فصل کشاورزی می‌باشد، نهری را که در آن منطقه وجود دارد لایروبی می‌کنند. در واقع هرکس به مقدار سهم آب خود باید همان مقدار، این کار طاقت فرسا را انجام بدهد.

یزدان پرست در ادامه گفت: بعد از اتمام مراحل لایروبی، جشنی در این منطقه برگزار می‌شود به نام جشن بیل‌گردانی؛ این نمایش تمسخری بر خان سالاری بوده است. این جشن به این صورت بوده که هفت بیل را به نشانه هفت آسمان در دو دسته سه تایی و چهارتایی به هم گره می‌زدند و هفت بیل را با فرم خاصی روی سر می‌چرخاندند. هرکسی که بتواند دور بیشتری این بیل‌ها را بچرخاند پهلوان منطقه خواهد شد.

مستند «صدای پای آب» امشب ساعت 20:30 در قالب برنامه تلویزیونی جشنواره مستند روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

بدون دیدگاه