هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند

جشنواره مستند، جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره فیلم، جشنواره عکس و جشنواره مستند نگاری، ویژه فلسطین

جشنواره تلویزیونی مستند در کنار جشنواره سینما حقیقت، رویدادهای تخصصی سینمای مستند به شمار می‌روند.
جشنواره تلویزیونی مستند در کنار جشنواره سینما حقیقت، رویدادهای تخصصی سینمای مستند به شمار می‌روند.
03 مهر 1403 9:48 ب.ظ

«چامون»، روایت تبعات یک تصمیم غلط است/ لزوم توجه به اهمیت و کارکرد جشنواره تلویزیونی مستند

آرمان قلی‌پور دشتکی گفت: جشنواره تلویزیونی مستند در کنار جشنواره سینما حقیقت، رویدادهای تخصصی سینمای مستند به شمار می‌روند.

آرمان قلی‌پور دشتکی در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره‌ی تلویزیونی مستند درباره مستند «چامون» متقاضی حضور در جشنواره تلویزیونی مستتد توضیح داد: مستند «چامون» روایتی متفاوت از دوران همه‌گیری کرونا با تمرکز بر زندگی عشایر بختیاری در این برهه زمانی است. در این مستند نشان می‌دهیم که زندگی جامعه عشایری به ویژه عشایر بختیاری تحت تاثیر محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کرونا چه ضرباتی خورد.

وی ادامه داد: اگر به یاد داشته باشید در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ همه‌گیری کرونا در ایران اعلام شد. با گسترش بیماری و همزمانی آن با تعطیلات نوروز، دولت محدودیت‌هایی را در جاده‌ها برقرار کرد و بسیاری از مسیرهای مواصلاتی به صورت کامل بسته شد. در همان روزها که مقارن با زمان کوچ عشایر نیز بود، در اقدامی ناصحیح جلوی کوچ گله‌های عشایر نیز گرفته شد. این عشایر برای زنده‌ماندن دام‌هایشان که تمام دارایی‌شان به حساب می‌رود، چاره‌ای به جز کوچ ندارند اما به دلیل محدودیت‌ها این اجازه به آنها داده نشد. در مستند «چامون» تبعات آن تصمیم و چالش‌هایی که به وجود آورد را به تصویر کشیده‌ایم.

این مستندساز با اشاره به تبعات جلوگیری از کوچ عشایر گفت: خود عشایر نیز می‌دانستند که به دلیل بیماری، کوچ سخت است اما راهی نداشتند. در بخشی از فیلم می‌بینیم که دام‌هایشان به دلیل گرمای طاقت‌فرسا و بی‌آبی تلف می‌شدند و دارایی‌شان از بین می‌رفت. البته در اوایل همه‌گیری کرونا آگاهی‌ها بسیار کم بود و به همین دلیل ممانعت شد اما بعدتر آگاهی‌ها افزایش پیدا کرد.

قلی‌پور درباره تجربه حضور در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: مستند چامون برای اولین بار در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و پس از آن در اکران نوروزی هاشور، جز پربیننده‌ها بود اما پس از آن بستری برای نمایش گسترده آن برای مخاطبان بیشتری وجود نداشت. به نظرم، نمایش مستندم از تلویزیون موفقیت بسیار مهمی برای فیلم است و تلویزیون هم در این بین برنده می‌شود. معتقدم نمایش فیلم یک مستندساز از تلویزیون، با مخاطبان فراوانی که دارد همه خستگی‌های او را از تنش به در می‌کند و انگار که تلاش‌هایش به بار نشسته است.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم جشنواره تلویزیونی مستند از دوره سوم و چهارم به بعد مسیر خودش را به درستی پیدا کرد؛ من به عنوان یک مستندساز دوست دارم فیلم خود را به این جشنواره بفرستم و به نظرم در کنار سینما حقیقت، رویدادهای مهم سینمای مستند به شمار می‌روند. جشنواره سینما حقیقت، محلی برای نمایش مستندها روی پرده سینما با مخاطبان تخصصی‌تر است، در حالی که جشنواره تلویزیونی مستند دایره مخاطبان بسیار بیشتری از سراسر کشور دارد. افراد بسیار زیادی را می‌بینم که به من می‌گویند فیلم شما را از تلویزیون دیدیم و این موضوع مرا بسیار خوشحال می‌کند.

او درباره اثرگذاری تلویزیون در ساخت مستند چامون گفت: مستند چامون، سوژه محور است و زمانی که می‌خواستم این فیلم را بسازم، سوژه‌های فیلم اجازه نمی‌دادند به زندگی‌شان بپردازم؛ در این بین، یکی از اعضای این خانواده که مستندهای قبلی مرا از تلویزیون دیده بود، تلاش کرد تا رضایت بقیه جلب شود و بهم اعتماد کنند. در حقیقت، شاید یکی از دلایل ساخته شدن مستند چامون، نمایش مستندهایم از تلویزیون بود.

کارگردان مستند «چامون» درباره حضور مستندسازان شهرستانی در این جشنواره گفت: این رویداد به گونه‌ای است که فیلمسازان بسیار زیادی را از خارج از تهران جذب می‌کند و با این کار، تنوع فرهنگی و اقلیمی کشور را به نمایش می‌کشد. فکر می‌کنم این جشنواره به خوبی توانسته فرهنگ و آداب و رسوم عشایر بختیاری را به نمایش بگذارد.

آرمان قلی‌پور دشتکی از مستندسازان باسابقه در جشنواره تلویزیونی مستند است و در اکثر دوره‌ها با فیلم‌های مستند خود حضور داشته است. او در دوره سوم این جشنواره با مستند «استشهادی برای خانعلی» جایزه گرفت و در دوره ششم نیز مستند «فرزندان خونیار» او برگزیده شد.

بدون دیدگاه