نقدهای منتشر شده، دیدگاه نویسندگان بوده و لزوماً بیانگر دیدگاه شبکه مستند و جشنواره تلویزیونی مستند نیست.
نقدها بعد از پایان مهلت نظرسنجی منتشر می شود تا در رأی آثار تاثیری نداشته باشد.
این صفحه متعلق به شما مخاطبان جشنواره است، شبکه مستند سیما و دبیرخانه جشنواره تلویزیونی مستند از نقد آثار و دیدگاه شما عزیزان استقبال می کند.
هر رویدادی و هر موضوعی در رابطه با یک تالاب در نهبندان در مستند «تالاب کجی» بررسی می شود تا شاهد مستندی باشیم که به صورت کلی به سوژه اش می پردازد و برای بیان اطلاعاتش نیز معمول ترین شیوه ی اجرایی را بر می گزیند. یک مستند محیط زیستی و پژوهشی که با گفتارمتن و تصاویری از خود تالاب و پیرامون آن و حواشی مرتبط با سوژه، خشک شدن تدریجی اش را هشدار می دهد. موضوعی که می تواند در آینده ای نزدیک زیان های بی شماری را برای منطقه به همراه داشته باشد.
مستند هرچند در معرفی تالاب با تمام زوایا موفق است، اما خلاقیتی در اجرا ندارد و شبیه اکثر آثار تلویزیونی که چنین سوژه های محیط زیستی دارند، عمل می کند. آسیب هایی که تالاب کجی را تهدید می کند از برداشت بی رویه ی سفره های زیرزمینی تا خشکسالی و مدیریت غلط متولیان است که علاوه بر این تالاب، در جای جای ایران و تالاب های دیگر نیز شاهد وقوع آن هستیم.
یقینا پرداختن بر چنین موضوعی به دلیل اهمیت زیست محیطی اش، تا هر اندازه بیشتر باشد، به دلیل بحث آگاهی بخشی و افشاسازی سهل انگاری ها، می تواند تاثیر خود را بر دو قشر مرتبط با آن بگذارد. یکی فرهنگ سازی برای ارتقای سواد مردم و دیگری تلنگری بر مدیران مربوط برای جلوگیری از آسیب ها. با این حال چنین مستندهایی نیز اگر در بحث تولید حاوی نگاهی خلاقانه باشد، به مراتب تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب خود خواهد گذاشت.
مستند هرچند در معرفی تالاب با تمام زوایا موفق است، اما خلاقیتی در اجرا ندارد و شبیه اکثر آثار تلویزیونی که چنین سوژه های محیط زیستی دارند، عمل می کند.
مستند «تالاب کجی» به هیچ عنوان فاقد ایراداتی چشم گیر در بحث تولید نیست. قاب هایی زیبا از محیط نمایش می دهد، پژوهشی قابل اعتنا از سوژه دارد، مدت زمان صرف شده برای تصویربرداری نیز مشخصا به اندازه و قابل حس است، جنس تصویربرداری و تدوین نیز قابل قبول است؛ اما نکته ای که فراتر از خوب بودن برای تولیدی با این موضوع متصور هست، همان جذابیتی است که نوآوری و خلاقیت مستندساز را در زمینه ی اجرا طلب می کند. در حالت کنونی، مستند «تالاب کجی» را می توان اثری منظم و درست از یک سوژه ی طبیعی دانست، اما همه چیز آنکارد شده و معمولی است. اجرا، در بحث فرم و ارائه ی یک فضای درگیر کننده به شدت قابل پیش بینی است و مستند از نظر روایت و بسط و پرداخت سوژه شبیه مستندهای متعددی است که با چنین موضوعاتی تولید می شوند.
بخش میانی مستند نیز به تمامی اختصاص دارد به موضوع گردشگری. به عبارتی مستندساز تمام نکاتی که حول محور سوژه قرار دارد را بررسی می کند و چیزی را از قلم نمی اندازد. موضوع گردشگری تالاب با زبان بی زبانی می خواهد بگوید تمام موارد از جمله کشاورزی و دامداری و صنایع در پیرامون این تالاب می تواند جایگزین همین صنعت شود، بدون اینکه آسیبی بدان وارد نماید.
راهنمای امتیازدهی
نقد و نظر خود را برای ما ارسال کنید
بدون دیدگاه