نقدهای منتشر شده، دیدگاه نویسندگان بوده و لزوماً بیانگر دیدگاه شبکه مستند و جشنواره تلویزیونی مستند نیست.
نقدها بعد از پایان مهلت نظرسنجی منتشر می شود تا در رأی آثار تاثیری نداشته باشد.
این صفحه متعلق به شما مخاطبان جشنواره است، شبکه مستند سیما و دبیرخانه جشنواره تلویزیونی مستند از نقد آثار و دیدگاه شما عزیزان استقبال می کند.
«پوشنه» مستندی پژوهشی و میدانی است درباره قاچاق لباس و برندهای قلابی در ایران که به بررسی دلایل این ماجرا می پردازد. مستندساز برای اینکه تاثیر یافته هایش در قالب پژوهش میدانی و مصاحبه با کارشناسان را بیشتر کند، در مقدمه به روش آرشیو، پیشینۀ صنعت نساجی و البسه در ایران را بررسی می کند. به همین طریق شکل مستند کاملا شبیه به مقاله ای است که حاوی سوال و فرضیه است و با این روش به یافته هایی می رسد.
مصاحبه رودررو با طراحان لباس و تولید کننده هایی در سطوح محدود یا گسترده و همچنین مردم، مستند را در شکلِ اثری تحقیقی حفظ می کند.
موضوع اصلی مستند درباره خود قاچاق البسه از کشورهای همجوار و همچنین برندهای قلابی است. اینگونه که حتی تولید کننده هایی که محصولات با کیفیت تولید می کنند نیز اقدام به درج مارک های خارجی روی محصولاتشان نموده و از این طریق بازار فروش خود را تضمین می کنند. با این حال مقدمه مستند به نظر طولانی است. لحظات زیادی از آغاز تا میانه، درباره تاریخچه و به طور کل صنعت پوشاک است که با عکس و ویدیو های آرشیوی و همینطور نریشن تهیه می شود و نهایتا بخش دوم مستند به موضوع اصلی اختصاص دارد. به همین دلیل روایت مستند تا حدودی تکراری و شبیه اکثر آثاری از این دست است که بخش اعظمی از زمان خود را معطوف به چنین توضیحات تاریخی می کند.
از سویی دیگر حتی موضوع اصلی مستند نیز تازه نیست. اینکه قاچاق لباس تا چه میزان بر صنعت پوشاک ایران آسیب وارد نموده و لوگوی برندهای خارجی به چه دلیلی بر تولیدات داخلی زده می شود، موضوعی است که پیشتر، از رسانه های مختلف بدان آگاهی داریم. مستند برای فرار از این تکرار، رو به گفتگو با کارشناسانی در رسته های مختلف می آورد و ماجرا را کالبدشکافی می کند. مصاحبه رودررو با طراحان لباس و تولید کننده هایی در سطوح محدود یا گسترده و همچنین مردم، مستند را در شکلِ اثری تحقیقی حفظ می کند.
واردات بی حساب و کتاب لباس، عدم برندسازی داخلی، فراموشی پیشینه و فرهنگ بومی در تولید، تاثیرپذیری از پوشش غربی و تغییر فرهنگ پوشش در بین مردم، بی کیفیت بودن اغلب تولیدات داخلی، قاچاق لباس و مواردی از این دست، سویه های انتقادی مستند است که چه با گفتارمتن و چه مصاحبه بدان پرداخته می شود. به عبارتی مستندساز یک جور خودزنی داخلی برای ایجاد رقابت را در مستند طرح می کند که البته می تواند برای رفع آن توسط متولیان مورد استناد قرار گیرد.
راهنمای امتیازدهی
نقد و نظر خود را برای ما ارسال کنید
بدون دیدگاه